Den eldste biten av jorden

Det er funnet et 4,4 milliarder år gammelt krystallfragment som stammer fra Jordens tidligste historie. Undersøkelser av steinen er gjort av forskere ved Wisconsin-Madison Universitetet, ifølge CNN. Professor ved Institutt for geofag/CEED, Fernando Corfu har blitt intervjuet av det norske nettstedet ABC nyheter i forbindelse med funnet.

Det 4,4 milliarder år gamle krystallfragmentet er den eldste biten av jordkloden som noen gang har blitt påvist. Funnet av krystallfragmentet ble gjort i et tørt område nord for Perth i Australia i 2001. Men det er først i en studie fra 2013 publisert i Nature Geoscience at man har kunnet datere krystallfragmentet nøyaktig.

Professor Fernando Corfu ved Institutt for geofag og CEED har uttalt seg om metoden for aldersbestemmelse til ABC nyheter.

Les artikkel:

Den eldste biten av jorden. ABC nyheter, 25.2.2014