Publisert 7. des. 2018 14:15

Else-Ragnhild Neumann hedres i dag 7. desember med et spesial symposium, og med en pris oppkalt etter seg. Neumann ville bli lege, men det var geofagene som tok henne. Og selv om hun nå runder 80, har de henne fortsatt i sin hule hånd. Les mer på titan.uio.no.

Publisert 3. des. 2018 08:11

Recently IUGG (The International Union of Geodesy and Geophysics) announced that Juan Carlos Afonso, Macquarie University and CEED will receive one of ten Early Career Scientist Awards for his work in seismology.

Publisert 26. nov. 2018 15:40

Mars InSight lander på vår røde naboplanet 26. november 2018. Det ene er å undersøke strukturen av Mars’ indre, mens den andre hovedoppgaven er å måle temperaturgradienten under overflaten, sier Stephanie Werner. Werner har også vært med på å ta ut landingsstedet til den europeiske ExoMars-roveren.

Publisert 15. juni 2018 13:11

Sålangt har 2018 vært preget av omfattende vulkansk aktivitet flere steder i verden, men kun én stor katastrofe sålangt i år. Henrik H Svensen fra CEED og Institutt for geofag skriver om ny forskning om katastrofer forårsaket av vulkaner i spalten Forskningsfronten i Morgenbladet.

Publisert 22. mai 2018 13:50

Edelgassen helium har viktige bruksområder og etterspørselen er økende, særlig til nedkjøling av super-ledende elektromagneter.  Her fokuserer vi på undersøkelser av mobiliteten til helium gjennom  krystallstrukturen til Jordas mest utbredte mineral, bridgmanitt. Undersøkelsene våre legger grunnlaget for å forstå Jordas dype struktur, tidligste utvikling og dagens bevegelser (dynamikk).

Publisert 22. mai 2018 09:22

The first thing to catch one’s eye when walking into the brand new Jahren Laboratory on the fifth floor of Kristine Bonnevie’s House at the University of Oslo, are some ultra thin tree cores laid out on a foil mat. They are samples of spruce from Tryvann in Oslo.

“Our lab is in Norway, we are in Norway, and we wanted to investigate things that are important for Norway”, says Anne Hope Jahren.

And what could possibly be more Norwegian than spruce?

Publisert 9. apr. 2018 12:02

CEED participates at the European Geosciences Union General Assembley in Vienna 8-13 April with at least 75 oral or poster presentations: