Aktuelle forskningssaker - Side 10

Publisert 26. mai 2014 09:42

UiO har inngått avtale med det norske elektronikkfirmaet Eidel om industrialisering av et instrument for måling av romvær. Videreutviklingen finansieres av den europeiske romfartsorganisasjonen ESA. Målet er at instrumentet skal brukes på alle satellitter som flyr i lav bane omkring jorda.

Svartsurbær
Publisert 11. apr. 2014 15:11

Svartsurbær, også kalt aroniabær, er en næringsrik prydbusk som er rik på antioksidanter. Indianerne i Nord-Amerika brukte bærene mot forkjølelse. Nå undersøker norske forskere plantens helsebringende potensiale.

Publisert 4. apr. 2014 15:08

Yuri Galperin kom i eksklusivt selskap da han nylig publiserte en artikkel i Review of Modern Physics. Bare 10 norske artikler er tidligere antatt i tidsskriftet, som rangeres høyere enn Nature.

Publisert 7. mars 2014 09:14

Stadig faller meteoritter ned til jorden. Men hvor de kommer fra og hvor gamle de er har man visst lite om. Nå har UiO-forskere funnet hvor på Mars mange av meteorittene  stammer fra – og fastslått at de er mer enn 4 milliarder år.

Publisert 18. des. 2013 12:40

Alle levende celler trenger sink. Ved å regulere tilgangen til sink har forskere kommet på sporet av en mirakelmedisin mot diabetes, kreft og antibiotikaresistente bakterier.

Publisert 23. okt. 2013 15:03

Planck har brent opp alt drivstoffet sitt, og onsdag 23. oktober ble satellitten slått av for godt. Den vitenskapelige arven som Planck etterlater seg, vil derimot leve videre.

Publisert 8. aug. 2013 13:11

Fossiler av pollen fra bartre i Cheirolepidiaceae familien kan avsløre tilpasninger til endret miljø i overgangen fra Trias til Jura. Perioden var preget av massutryddelser av arter. Sedimentene viser at pollen fra bartreet Cheirolepidiaceae ikke minket eller ble redusert i størrelse, og de fikk mutasjoner. Man antar også at gendobling gjorde bartreet bedre rustet til å tilpasse seg ulike vanskelige miljøer.

Publisert 2. juli 2013 16:03

Som en vitenskapens Kaba ligger Cern og lokker mellom Genève-sjøen og Jura-fjellene.

Vi dro på pilegrimsferd til laboratoriet som fant Higgs' partikkel.

Publisert 28. juni 2013 09:10

Natt til fredag 28. juni ble romfartøyet IRIS sendt opp i verdensrommet. Forskerne forteller at observasjonene fra IRIS vil fylle et tomrom i vår kunnskap om solatmosfæren.

Publisert 18. juni 2013 19:34

Mellom soloverflaten og den ytre, varme solatmosfæren ligger kromosfæren og transisjonslaget - et manglende mellomledd i forståelsen av atmosfæren til vår egen stjerne. Med den nye satellitten IRIS håper forskerne å få en ny forståelse av hvordan de ytre lagene av Solen mates med masse og energi. Solforskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo er viktige bidragsytere til prosjektet.

Publisert 6. juni 2013 10:33

På bilder av solranden med svært høy oppløsning kan man se lange gasstråler som skytes opp i de øvre lagene av Solens atmosfære. Forskere har nå funnet ut hvordan strålene ser ut når man ser rett på selve solskiven.