Aktuelle forskningssaker - Side 14

Published Aug. 10, 2012 9:53 AM

Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har astronomer oppdaget et stjernedannet sort hull i en annen galakse, mye lenger unna enn de vi kjenner fra før. Det sorte hullet ble dannet da en stjerne døde, og med en masse på mer enn femten ganger solens masse er det samtidig det nest tyngste eksemplet en har av denne type objekter. Objektet har dessuten en stjernekompanjong som snart vil bli et sort hull selv.

Published Aug. 10, 2012 9:40 AM

Igår ettermiddag norsk tid sneiet objektet kalt 2010 AL30 jorden i en avstand som tilsvarer kun en tredjedel av avstanden til månen. Det har blitt diskutert om hvorvidt dette er en asteroide eller romsøppel, men all sannsynlighet taler for det dreier seg om det førstnevnte.

Published Aug. 10, 2012 9:21 AM

Astronomer har nå klart å ta det første direkte spektrum av en planet som kretser rundt en fjern stjerne. Slike spektra er “kjemiske fingeravtrykk” som gir innsikt i objektets dannelse og sammensetning. Bragden er en milepæl i vår søken etter liv andre steder i universet.

Publisert 4. juli 2012 19:23

4. juli 2012 ble dagen da fysikere gråt av glede. Oppdagelsen av "en ny partikkel som er konsistent med Higgs"  - sett fra Blindern.

Publisert 27. juni 2012 20:05

Magnetiske tornadoer kan være den manglende biten til et av astrofysikkens lenge uløste problemer: oppvarmingen av den ytre atmosfæren til Solen og andre stjerner. Tre forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk er denne uken på forsiden av Nature for oppdagelsen.

Publisert 7. mai 2012 08:53

Energirike atomkjerner oppfører seg annerledes enn man har trodd. Oppdagelsen kan forklare hvordan de største stjerneeksplosjonene i verdensrommet har de dannet de grunnstoffene som menneskeheten er avhengig av.

Publisert 30. apr. 2012 14:07

Forskere ved Farmasøytisk institutt og Nordisk Institutt for Odontologiske Materialer AS (NIOM) er i ferd med å utvikle et produkt som kan anvendes mot bakterieinfeksjoner i munnhulen.

Dette kan potensielt hjelpe personer som har tilbakevendende betennelse i tannfestet.

Publisert 23. apr. 2012 15:20

Når luften kjennes varm og tett, forventer vi ofte at det skal begynne å regne. Denne sammenhengen kan også gjelde på Solen.

Publisert 23. mars 2012 09:10

Trening har en rekke gunstige effekter, både lokalt i musklene og for resten av kroppen. For å studere effekter av trening på cellenivå har forskere ved Farmasøytisk institutt ved UiO i samarbeid med Høgskolen i Oslo og Akershus utviklet en in vitro-modell for trening.

Publisert 22. mars 2012 12:53

- Basalt kan være bedre egnet til permanent lagring av  CO2 enn sedimentærebergarter, hevder Helge Hellevang som er forsker ved vår del  SUCCESS - senteret for miljøvennig energi, i en artikkel i geoforskning.no.  Men det er også utfordringer med basalt, og han påpeker at det er behov for mer forskning både i felt og laboratoriet.