Aktuelle forskningssaker - Side 14

Published Aug. 10, 2012 3:08 PM

17. mars kl 15:21 norsk tid, ble ESAs satellitt GOCE skutt opp fra Plesetek Cosmodrome i det nordlige Russland. GOCE skal kartlegge gravitasjonsfeltet til jorden med bedre presisjon enn noen gang tidligere, og med det gi innsikt i havsirkulasjonen, hvordan havnivået forandrer seg, klimaforandring, vulkanisme og jordskjelv.

Published Aug. 10, 2012 3:01 PM

Fermi-teleskopet til NASA har observert sitt første gammaglimt, en type eksplosjoner som er universets kraftigste, i høy oppløsning. Gammaglimtet er det mest ekstreme som er observert hittil. Det hadde mest total energi, de raskeste bevegelsene og den kraftigste strålingen som noen gang er observert.

Published Aug. 10, 2012 2:43 PM

NASAs Swift og Fermi-teleskoper har observert hvordan en nøytronstjerne plutselig blusser opp og sender ut kraftig gamma-stråling. Dette høy-energiske fyrverkeriet stammer fra en sjelden type av nøytronstjerner som helt uventet kan finne på å blusse opp og sende ut gamma- og røntgenstråling.

Published Aug. 10, 2012 2:34 PM

Den hittil minste planeten i bane rundt en annen stjerne har blitt oppdaget ved hjelp satelitten COROT. Planeten er nesten dobbelt så stor som Jorden i utstrekning, består av stein på lik linje med de indre planetene i vårt eget solsystem, og går i bane rundt en stjerne som ligner på vår egen sol. Oppdagelsen bringer astronomene et steg videre på jakten etter beboelige eksoplaneter.

Published Aug. 10, 2012 2:25 PM

Eksoplaneten HD 80606b sin eksentriske bane rundt sin stjerne, gjør at planeten har ekstreme klimavariasjoner. I det planeten er nærmest stjernen i sin elliptiske ferd rundt den, stiger overflatetemperaturen fra 800 Kelvin til 1500 Kelvin på kun seks timer!

Published Aug. 10, 2012 2:16 PM

Kinas første satellitt i bane rundt månen, Chang'e-1, kræsjet som planlagt på månens overflate om morgenen (norsk tid) søndag 1. mars. Den 16 måneder lange ekspedisjonen er dermed over. Chang'e-1 har i løpet av denne perioden studert månens overflate, blant annet ved å lage tre-dimensjonale kart.

Published Aug. 10, 2012 1:49 PM

Chandrayaan-1 er den indiske romorganisasjonens (Indian Space Research Organisation, ISRO) første ekspedisjon til Månen. Sonden ble sendt opp 22. oktober 2008, og gikk inn i bane rundt Månen 8. november samme år. I tillegg til å bringe indisk romfart et stort steg framover, er et av sondens mål å gi ny kunnskap om Månen. Kameraene ombord har allerede rukket å ta mange flotte bilder av Månens overflate.

Published Aug. 10, 2012 1:40 PM

I den nære kjempegalaksen Centaurus A (NGC 5128) utspiller meget dramatiske fenomener seg. For det første er den delvis kaotisk utseende galaksen et resultat av en kollisjon mellom en ellipseformet galakse og en spiralformet ledsagergalakse. Men inne i midten av ragnaroket slurper et supertungt sort hull i seg stoff fra omgivelsene. Astronomer har nå brukt et nytt teleskop i Chile til å vise dramatikken i kjernen.

Published Aug. 10, 2012 10:40 AM

Etter å ha lett etter gravitasjonsbølger i den kosmiske bakgrunnsstrålingen i over to år, har QUIET, med Universitetet i Oslo som en sentral aktør, nå offentliggjort sine første resultater. Disse resultatene er basert kun på de første seks månedene med observasjoner. Foreløpig konklusjon er at den kosmologiske standardmodellen fortsatt står støtt, men ingen gravitasjonsbølger er funnet så langt. Den øvre grensen på amplituden til disse gravitasjonsbølgene fra QUIET er imidlertid svært stringent, og kun ett eksperiment i verden har noe sterkere resultater. Analysen av det fulle datasettet fra QUIET, bestående av nesten 30 måneder med observasjoner, starter umiddelbart. Når resultatene fra disse analysene publiseres om seks til tolv måneder, vil QUIET sette ny verdensrekord i gravitasjonsbølgesøk.

Published Aug. 10, 2012 10:18 AM

Onsdag 21.april kl 20:15 norsk tid blir de første bildene fra solsatellitten Solar Dynamics Observatory (SDO) offentliggjort ved en pressekonferanse holdt av NASA. Den 11. februar sendte NASA opp sin hittil mest avanserte solforskningssatellitt i en geostasjonær bane. Etter drøye to måneders uttesting er satellittens data endelig klar for visning. Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo er deltager i denne satellitten.

Published Aug. 10, 2012 10:06 AM

Den europeiske romorganisasjonens romsonde Mars Express har begynt en serie forbiflygninger av Phobos, den største av månene til Mars. I kveld klokken 21:55 norsk tid vil sonden passere bare 67 km over Phobos' overflate, nærmere enn noensinne. De nye dataene vil hjelpe forskerne å forstå hvordan denne lille månen ble dannet.

Published Aug. 10, 2012 9:53 AM

Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har astronomer oppdaget et stjernedannet sort hull i en annen galakse, mye lenger unna enn de vi kjenner fra før. Det sorte hullet ble dannet da en stjerne døde, og med en masse på mer enn femten ganger solens masse er det samtidig det nest tyngste eksemplet en har av denne type objekter. Objektet har dessuten en stjernekompanjong som snart vil bli et sort hull selv.

Published Aug. 10, 2012 9:40 AM

Igår ettermiddag norsk tid sneiet objektet kalt 2010 AL30 jorden i en avstand som tilsvarer kun en tredjedel av avstanden til månen. Det har blitt diskutert om hvorvidt dette er en asteroide eller romsøppel, men all sannsynlighet taler for det dreier seg om det førstnevnte.

Published Aug. 10, 2012 9:21 AM

Astronomer har nå klart å ta det første direkte spektrum av en planet som kretser rundt en fjern stjerne. Slike spektra er “kjemiske fingeravtrykk” som gir innsikt i objektets dannelse og sammensetning. Bragden er en milepæl i vår søken etter liv andre steder i universet.

Publisert 4. juli 2012 19:23

4. juli 2012 ble dagen da fysikere gråt av glede. Oppdagelsen av "en ny partikkel som er konsistent med Higgs"  - sett fra Blindern.

Publisert 27. juni 2012 20:05

Magnetiske tornadoer kan være den manglende biten til et av astrofysikkens lenge uløste problemer: oppvarmingen av den ytre atmosfæren til Solen og andre stjerner. Tre forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk er denne uken på forsiden av Nature for oppdagelsen.