Utvikling av læreridentitet blant lektorstudenter i fysikk ved UiO

Lektorstudentene må utvikle to identiteter i parallell; de skal være gode fysikkstudenter og de skal utvikle en identitet som lærer. Hvordan oppleves dette "dobbeltløpet"?

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet tilbyr femårig lektorutdanning i realfag blant annet for studenter som vil bli fysikklærere. Lektorstudenter i fysikk følger i stor grad samme undervisning som studenter på studieprogrammet Fysikk og astronomi (FA), spesielt de første semestrene. Det betyr at det meste av undervisningen de deltar i ikke er eksplisitt rettet mot deres framtidige profesjon som lærere. Fra tidligere fagdidaktisk forskning vet vi at nye studenter utvikler sin identitet som fysikkstudenter underveis i studiet, og at denne utviklingen skjer i samspill med både akademiske og sosiale omgivelser: Hvilke undervisningsmetoder som brukes, hvilke oppgaver som velges, hvilke prestasjoner som belønnes, hvilke vitser som fortelles og hvilke personer man møter.  Lektorstudentene må utvikle to identiteter i parallell; de skal være gode fysikkstudenter og de skal utvikle en identitet som lærer. En fysikkdidaktisk masteroppgave kan være å studere lektorstudenters identitetsutvikling – både som lærere og som fysikkstudenter – i lys av den mer generelle læringskulturen de er en del av. Intervjuer med studenter vil være en sentral metode i en slik oppgave. Fagdidaktisk forskning benytter seg av samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, for eksempel i form av spørreskjemaer eller intervjuer av elever, studenter eller lærere. Det innebærer at masterstudenter i fysikkdidaktikk ofte trenger å inkludere emner på UV-fakultetet i sine masteremner.

Oppgaven kan være på 60 stp. (for studenter på Fysikk og astronomi) eller 30 stp. (for studenter på Lektorprogrammet).

Veiledere: Maria Vetleseter Bøe (m.v.boe@fys.uio.no), Ellen K. Henriksen (e.k.henriksen@fys.uio.no )

Published June 7, 2019 1:43 PM - Last modified Aug. 31, 2022 9:01 AM

Supervisor(s)

Scope (credits)

60