Feiring av forskere og stipendmottagere for 2020-22

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiO feiret sine forskere som har mottatt de mest attraktive forskerstipendene de siste årene, med en markering den 7. april. Blant dem var flere fra Institutt for geofag.

Rektor Svein Stølen/UiO, dekan Solveig Kristensen og prodekan for forskning Bjørn Jamtveit (bakerste rad), her med stipendmottakere fra MN-fakultetet for 2021-22. Foto: Hilde Lynnebakken/UiO

Rektor Svein Stølen/UiO, dekan Solveig Kristensen og prodekan for forskning Bjørn Jamtveit (bakerste rad), med stipendmottakere fra MN-fakultetet for årene 2021-22. Foto: Hilde Lynnebakken/UiO

På grunn av corona nedstengningen var markeringen for stipendmotagere for de to forutgående årene 2020, 2021 og altså nå i 2022 gjort samtidig i en markering. Det var dermed i alt 18 forskere som var tilstede på feiringen av nye stipendmottagere i Fysikkbygningen.

Også ledelsen ved UiO var representert ved rektor Svein Stølen, samt ledelsen av MN-fakultetet, dekan Solveig Kristensen og prodekan for forskning Bjørn Jamtveit, som holdt taler på markeringen.

Flere stipendmottagere fra Institutt for geofag

Flere fra Institutt for geofag var blant de heldige mottagerne av slike ettertraktede forskerstipend i år og de forutgående årene. Vi sakser fra titan.uio.no artikkelen her:

François Renard ved Njord-senteret fikk Advanced Grant i 2020. Les mer om hans prosjekt her: Hvorfor fører noen jordskjelv til enorme skader mens andre blir borte langt under bakken?

Trude Storelvmo fra Institutt for geofag og Mathew Domeier fra Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED) fikk nylig i 2022 hvert sitt prestisjefylte Consolidator Grant fra ERC.

Det er også fire yngre forskere fra eller i tilknytning til geofag som har fått stipend for unge forskertalenter fra Norges forskningråd, disse er: Ágnes Király og Grace Shephard (begge CEED), Gaute Linga (Njord), og Désirée Treichler (Institutt for geofag).

Les hele saken og se alle stipendmottagerne:

Feiret forskere som har kapret eksklusive stipender, titan.uio.no, 7.4.2022

Publisert 8. apr. 2022 16:58 - Sist endret 8. apr. 2022 18:53