Reagerer kraftig på forskningskutt

I et nylig debattinnlegg på Khrono.no skriver UiOs rektor Svein Stølen med flere at Regjeringens foreslåtte kutt i bevilgninger til de frivillige programmene i European Space Agency (ESA) vil sette mye av norsk romforskning i en svært vanskelig situasjon.

Roveren Mars 2020 Perseverance på søken etter tidligere liv på Mars. Foto: NASA

I forslaget til statsbudsjett for 2023 foreslår Regjeringen et kutt i de frivillige ESA-programmene fra dagens 160 til 45 millioner euro.

Dette vil få store konsekvenser for utviklingen av norsk romrelatert høyteknologi og næringsliv. I tillegg vil konsekvensene for norsk forskning bli betydelige, skriver UiOs rektor Svein Stølen, dekan Solveig Kristensen og flere instituttledere fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiO i et debattinnlegg på Khrono.no den 14. oktober.

De påpeker at Norsk romindustri er betydelig med en samlet årlig omsetning på 8 milliarder. Norge har vært fullt medlem i ESA siden 1987, og det har vært svært viktig for utvikling av høyteknologisk romindustri og for norsk forskning.

Les hele innlegget på Khrono.no:

Reagerer kraftig på forskningskutt, Khrono.no, 14.10.2022

Debattinnlegget er skrevet av: Svein Stølen (rektor), Solveig Kristensen (dekanus Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet), Cecilie Rolstad Denby (leder Institutt for teknologisystemer), Bernd Etzelmüller (leder Institutt for Geofag), Susanne Viefers (leder Fysisk institutt), Per Barth Lilje (leder Institutt for teoretisk astrofysikk)

Publisert 14. okt. 2022 12:02 - Sist endret 31. okt. 2022 15:28