English version of this page

Forskere advarer mot vippepunkter i en ny rapport lansert på COP28

Verden har nådd et viktig skille ettersom truslene fra jordsystemets vippepunkter – og fremgangen mot positive vippepunkter – akselererer, viser en ny rapport.

Isbreene på Svalbard og andre kalde miljøer kan møte eller forårsake mange vippepunktstrusler når temperaturen stiger over 1,5 grader.Bildet viser en isbre ved Ny-Ålesund ved 79 grader nord på Spitsbergen, Svalbard. Illustrasjonsfoto: Coulourbox/Jiri Vondrous

Isbreene på Svalbard og andre kalde miljøer kan møte eller forårsake mange vippepunktstrusler når temperaturen stiger over 1,5 grader. Bildet viser en isbre ved Ny-Ålesund ved 79 grader nord på Spitsbergen, Svalbard. Illustrasjonsfoto: Coulourbox/Jiri Vondrous

Et vippepunkt oppstår når en liten endring utløser en ofte rask og irreversibel transformasjon, og effektene kan være positive eller negative.

I følge The Global Tipping Points Report 2023 har verden nådd et viktig øyeblikk ettersom trusler fra jordsystemets vippepunkter – og fremgangen mot positive vippepunkter – akselererer. Rapporten ble ledet av professor Tim Lenton fra University of Exeters Global Systems Institute med støtte fra mer enn 200 forskere fra over 90 organisasjoner i 26 land. Rapporten ble utgitt 6. desember, lansert på COP28-konferansen i Dubai, De forente arabiske emirater.

Photo: Andreas Max Kääb. Photo: University of Oslo
Andreas Max Kääb. Foto: Universitetet i  Oslo

En av forskerne bak rapporten og hovedforfatter for delen om isbreer er Andreas Max Kääb, professor i geomatikk, ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo.

Dårlige nyheter for verdens isbreer

Et av Kääbs hovedfokus og interesser innen forskning har vært i tillegg til fjernmåling og studier av kryosfæren, studier av bremassebalanse og isbreer over hele verden. Han understreker at tinende isbreer kan forårsake alvorlige naturfarer:

– Når det gjelder isbreer finner vi at de i seg selv sannsynligvis ikke utgjør noen vippepunktstrusler for jordsystemet på regionalt eller globalt nivå, men kan gjøre ha stor innvirkning lokalt ved loklae isbreer eller daler. Imidlertid kan betydelig nedsmelting eller til og med at isbreer forsvinner i enkelte regioner forårsake avgjørende effekter for menneskelig bruk, og økosystemer i bredalen og nedover, for eksempel gjennom store endringer i vannføring i elveløp eller økte naturfarer, sier Kääb.

Med global oppvarming som nå er på vei til å bryte 1,5 °C, vil minst fem vippepunkter i jordsystemet sannsynligvis utløses – inkludert kollaps av store isdekker og utbredt dødelighet av varmtvannskorallrev.

Hele rapporten

Image may contain: Font, Art, Circle, Reptile, Symbol.
Bildet viser tippepunkter og er hentet fra The Global Tipping Points Report 2023. Se større versjon. Figur: global-tipping-points.org

Et av hovedbudskapene i rapporten er at en vurdering av 26 negative jordsystemers vippepunkter, konkluderer rapporten med at "business as usual" ikke lenger er mulig - med de raske endringene i natur og samfunn som allerede skjer, og flere kommer. Forskerne viser til at det er viktig med utfasing av fossilt brensel, og vekst av nullkarbonløsninger. De gir seks viktige anbefalinger for å endre kurs raskt, inkludert koordinert handling for å utløse positive vippepunkter.

Hele rapporten kan leses her: https://global-tipping-points.org/

Global Tipping Points-rapporten er ledet av prof. Tim Lenton, University of Exeters, Global Systems Institute, med støtte fra 200 forskere fra over 90 organisasjoner i 26 land. Rapporten er finansiert av The Bezos Earth Fund.

Av Gunn Kristin Tjoflot/UiO
Publisert 7. des. 2023 10:42 - Sist endret 13. des. 2023 09:57