Kääb og Torsvik på listen over verdens mest siterte forskere

På listen over verdens mest siterte forskere i 2023 står GEO-professorene Andreas Max Kääb og Trond Helge Torsvik. Kun 23 forskere fra Norge er på den eksklusive listen.

På listen over de mest siterte forskerene i verden. Fra venstre: Andreas Max Kääb og Trond Helge Torsvik. Foto: UiO

Kåringen 'Highly Cited Researchers 2023' ble nylig offentliggjort. Kåringen viser de mest siterte forskerne i verden, og er laget på grunnlag av hvor mange siteringer de har på verdensbasis. I Norge er det 23 forskere fra i alt 11 institusjoner som står på listen. Av de er to fra Institutt for geofag. De to er:

Andreas Max Kääb, professor i geomatikk. Kääb er også leder av Seksjon for geografi og hydrologi (GeoHyd) ved Institutt or geofag. Kääb er på listen over de mest siterte forskerne i verden for andre gang, og var også på listen i 2022.

Trond Helge Torsvik, professor i geofysikk. Han er leder av SFF-senteret Senter for Planetær Beboelighet (PHAB), som også er en fagseksjon ved Institutt for geofag. Les intervju med ham i Khrono, Torsvik har vært på listen siden 2019.

Gratulerer, Andi og Trond!

Hele oversikten over norske forskere kan sees i Khrono-artikkelen: 23 forskere i Norge på listen over verdens mest siterte. Det er også mulig å søke i listen her clarivate.com/highly-cited-researchers

Om kåringen Highly Cited Researchers

Forskere på listen over verdens mest siterte har flere Highly Cited Papers rangert blant de 1 % beste artiklene målt etter siteringer i sine fagfelt og publiseringsår i Web of Science. Siteringene er ikke den eneste utvalgsindikatoren. En foreløplig liste for siteringsaktivitet blir forbedret ved hjelp av kvalitativ analyse og ekspertvurderinger., ifølge Clarivate bak kåringen. USA dominerer med 2,669 forskere på listen.

Nettstedet: Web of Science

Publisert 24. nov. 2023 11:26 - Sist endret 24. nov. 2023 15:23