Publisert 7. jan. 2019 16:11

Norge har et stort antal elbiler, og det er antatt at de er bra for miljøet siden de ikke slipper ut CO2. Men elbiler produseres  av materialer som må utvinnes og prosesseres, ofte sjeldne mineraler som må utvinnes i gruver som det er konflikter om. Med dette som bakteppe har Knut Bjørlykke i et innlegg i DN stilt spørsmålet om hvor miljøvennlige elbilene egentlig er?

Publisert 7. des. 2018 14:15

Else-Ragnhild Neumann hedres i dag 7. desember med et spesial symposium, og med en pris oppkalt etter seg. Neumann ville bli lege, men det var geofagene som tok henne. Og selv om hun nå runder 80, har de henne fortsatt i sin hule hånd. Les mer på titan.uio.no.

Publisert 21. juni 2018 10:42

Klimaendringene regnes for å være den største utfordringen menneskene står overfor. Et nytt senter som forener biologi, geofag og kjemi tar opp kampen, og det nye senteret og samarbeidet er omtalt nylig på titan.uio.no.

Publisert 15. juni 2018 13:24

Sålangt har 2018 vært preget av omfattende vulkansk aktivitet flere steder i verden, men kun én stor katastrofe sålangt i år. Henrik H Svensen fra CEED og Institutt for geofag skriver om ny forskning om katastrofer forårsaket av vulkaner i spalten Forskningsfronten i Morgenbladet.

Publisert 4. mai 2018 13:36

Tenk deg at du bor ved siden av en aktiv vulkan! Og det er jordskjelv! Dette er situasjonen for de som bor i byen Pahoa ved Kilauea, Hawaii. Hele byen er nå tvunget til evakuere. Vulkanekspert Olivier Galland, Institutt for geofag er intervjuet på Nyhetsmorgen 4. mai om utbruddet. Hør det som NRK podcast 4. mai 2018.

Publisert 3. apr. 2018 15:03

De første månedene av 2018 har vært kalde, og kuldebølgen har fått kallenavnet «The Beast from the East». Med temperaturer ned mot minus 30 grader i flere europeiske land har kulden krevd flere menneskeliv. Masterstudent i meteorologi og oseanografi Eirik Næsset Ramtvedt, Institutt for geofag har skrevet om hva som har forårsaket kuldeperioden som vi har hatt i vinter.

Publisert 8. mars 2018 18:50

Det er mye oppmerksomhet på smeltende isbreer og stigning av havnivået. Men også andre forhold spiller inn på endring av havnivået. Platetektonikk og havbunnsspredning i midthavsrygger er en viktig faktor som kan forårsake endringer på havnivået i det store geologiske bildet. Årsaken kan du lese mer om i et intervju med Johan Petter Nystuen på geoforskning.no.