English version of this page

Oslo Hydrogen Seminar: Utforsking av fremtiden for geologisk lagring av hydrogen

Det nylige 'Oslo Hydrogen Seminar' belyste hydrogen som en ren energikilde med fokus på geologisk lagring av hydrogen. Seminaret ble organisert av Institutt for geofag, Seksjon for miljøgeovitenskap i samarbeid med HySTORM-prosjektet og University of Edinburgh.

Photo: Oslo Hydrogen Seminar 2024 samlet forskere, studenter, fagpersoner og folk fra industrien for et omfattende program. Professor Helge Hellevang, leder for Seksjon for miljøgeovitenskap ved Institutt for geofag, UiO, ses til høyre i bildet. Foto: Mohammad Masoudi/UiO

Den en-dags konferansen Oslo Hydrogen Seminar gikk av stabelen 23. april 2024. Seminaret hadde som mål å belyse potensialet til hydrogen som ren energikilde med spesielt fokus på geologisk lagring av hydrogen.

Utforsking av potensialet til geologisk hydrogenlagring

Seminaret var dedikert til presentasjon av den nyeste forskningen på lagring av hydrogen i geologiske medier. Hydrogenlagring handler om å lagre hydrogen på en effektiv måte som gjør det enkelt å omdanne og bruke det som en energibærer senere. Hydrogen er vanskelig å lagre, da det er en gass ved normalt trykk og temperatur. Med geologisk lagring av hydrogen er det mulig å lagre enorme mengder hydrogen i bakken (geologiske medium).

Tøyen hovedgård, som ligger i UiOs Botaniske hage på Tøyen, tjente som en passende ramme for seminaret. Oslo Hydrogen Seminar viste seg å være en betydningsfull begivenhet innen feltet bærekraftig energi av mange grunner.

Photo: Stuart Haszeldine, professor i CCS (karbonfangst og -lagring) ved University of Edinburgh i Storbritannia, ga en introduksjon og oversikt over hydrogenforskningen ved University of Edinburgh. Foto: Mohammad Masoudi/UiO.

Fremming av tverrfaglig utveksling

Konferansen fremmet tverrfaglig utveksling og deling blant deltakere fra ulike felt, som miljøgeovitenskap, CCS-lagring, ingeniørvitenskap og industrien. Denne krysspollineringen av ideer og ekspertise muliggjorde en passende tilnærming til å håndtere utfordringene og mulighetene knyttet til hydrogen-teknologi.

Samarbeidet mellom Institutt for geofag, Seksjon for miljøgeovitenskap, HySTORM-prosjektet/SINTEF Industri, og University of Edinburgh med støtte fra UiO:Energi og miljø viste et engasjement for å fremme innovasjon og drive overgangen mot en mer bærekraftig fremtid.

Muligheter for nettverksbygging

Oslo Hydrogen Seminar gav mange muligheter for nettverksbygging og samarbeid. Deltakerne kunne knytte kontakt med andre på seminaret og utvikle partnerskap som kan drive utviklingen og implementeringen av hydrogen som en ren energikilde. I tillegg deltok flere masterstudenter i geologi fra Universitetet i Oslo på seminaret.

Nettverkspausene og en avslutningssammenkomst ga deltakerne mulighet til å utveksle ideer, dele erfaringer og utforske potensielle forskningssamarbeid. Alle deltakerne ble invitert til en avslutningsmiddag på en restaurant i sentrum av Oslo.

Presentasjoner fra Oslo Hydrogen Seminar

Her er en alfabetisk liste over foredragsholdere som bidrog til dette arrangementet, deres organisasjon og tittelen på presentasjonene deres.

• Elyes Ahmed, SINTEF (digital talk): Phase behavior and black-oil simulations of Hydrogen storage in saline aquifers.
  • Bahman Bohloli, NGI: Hydrogen and energy storage in hard rock caverns.
  • Pierre Cerasi, SINTEF: Finite Element  simulations of fatigue risks related to cyclic hydrogen injection / production.
  • Ketil Djurhuus, NORCE: An experimental approach to understanding H2-storage in porous media.
  • Sarah Gasda, NORCE: Subsurface H2-storage simulation tools for multi physics impacts on injection, production, and retention.
  • Aliakbar Hassanpouryouzband, UOE: Hydrogen energy futures –– foraging or farming?
  • Stuart Haszeldine, UOE: An overview of the hydrogen research at The University of Edinburgh.
  • James Johnson, IFE: Progress towards parameterization of hydrogen flow through simulated reservoir rock pore networks.
  • Mohammad Masoudi, UiO: Lined rock caverns: A hydrogen storage solution.
  • Mohammad Nooraiepour, UiO: Effect of hydration on hydrogen adsorption capacity of clay--rich shales.
  • Jonathan Scafidi, DNV: Hydrogen storage in salt caverns.
  • Romain Viguier, SCCS: Introduction of Scottish Carbon Capture and Storage (SCCS) research group.

For ytterligere detaljer, se seminar programmet her.

Acknowledgement

Oslo Hydrogen Seminar ble generøst støttet av UiO:Energi og miljø og HySTORM-prosjektet ved SINTEF Industri.

Se prosjektsider for delprosjektet: HySTORM ved Institutt for geofag.

Av Gunn Kristin Tjoflot/UiO
Publisert 22. mai 2024 10:33 - Sist endret 23. mai 2024 12:22