English version of this page

Clare Andvik har vunnet bærekraftspris

Clare Andvik, tidligere McEnally, har vunnet pris for beste masteroppgave knyttet til FNs bærekraftsmål. Clare har studert forholdet mellom diett og miljøgifter i spekkhoggere.

Kvinne, portrettfoto

Clare Andvik, tidligere Clare McEnally. Foto: Åslaug Brynildsen

Masterstudent ved Institutt for biovitenskap, Clare Andvik, har studert forholdet mellom diett og miljøgifter i spekkhoggere. Dagens risikovurdering av spekkhoggerbestanden er basert på en begrenset studie fra 2002, da de antok at sild var eneste mat- og forurensningskilde. Clare har derimot vist at spekkhoggere har en variert diett, hvor noen også spiser betydelige mengder sel, som har et høyere forurensningsnivå enn sild. Dette er svært viktig for en mer realistisk vurdering av trussel fra forurensning mot populasjonen av spekkhoggere.

Clare Andvik leverte masteroppgaven juni 2019, og ble veiledet av Katrine Borgå, Anders Ruus, Eve Jourdain og Jan Ludvig Lyche. Tittelen på oppgaven er: “The effect of dietary preference on the levels of organohalogen contaminants and mercury in Norwegian killer whales (Orcinus orca)”.

Samarbeid for økt kunnskap i miljøforvaltningen

Masteroppgaven til Clare Andvik har resultert i et videre samarbeid med NMBU og Norwegian Orca Survey, finansiert av Klima og Miljødepartementets Arktis 2030 program. Målet er å bringe til veie kunnskap av verdi i den nasjonale og internasjonale miljøforvaltningen. Clare vil jobbe med dette det neste året.

En av tre vinnere av bærekraftprisen

Clare Andvik har vunnet pris for beste masteroppgave knyttet til FNs bærekraftsmål. Formålet med prisen er å inspirere til originalitet og kvalitet i masterprosjekter som bidrar til kunnskap om og innsikt i bærekraftig utvikling.

Det er andre gang bærekraftsprisen deles ut ved Universitetet i Oslo. Prisen deles ut til de tre beste masteroppgavene knyttet til FNs bærekraftsmål. De to andre vinnerne er Steinar Træet fra Det juridiske fakultet og Sigrid Jerpstad fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Prisen deles ut av prorektor Gro Bjørnerud Mo under Studentenes miljøfestival tirsdag 3. september 2019.

Mer om prisutdelingen og FNs bærekraftsmål

Publisert 28. aug. 2019 10:03 - Sist endret 28. apr. 2023 15:10