STUT-møte 16. mai 2018

Til stede: Knut Mørken (MN), Cathrine W. Tellefsen (FI), Didrik Kruse (studentrepresentant), Arnt Inge Vistnes (FI), Solveig Kristensen (MN), Jaan Roots (KI), Jon Ove Hagen (GEO), Ragnhild Kobro Runde, Øivind Kure (ITS), IFI Kristian Ranestad (MI), Frode Hansen (ITA), Tom Andersen (IBV), Hanne Sølna, Andreas Tandberg (MN, referat), Yvonne Halle (MN).

Fravær: Runa Risa Bakke (studentrepresentant), Gro Smistad (FAI), 

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Instituttkvarteret

Jaan Roots (KI) tok opp en sak om masteroppgaven. Kjemisk institutt har frist for innlevering av oppgaven 15. mai, mens IFIs innleveringsfrist er 1. mai. Jaan lurte på hvorvidt det er mulig å samle fristen for levering på en felles dato. Jaan tok også opp spørsmålet om hvorvidt MN bør ha en felles policy på om masteroppgaven skal trykkes opp eller bare leveres som PDF. Jaan sender disse punktene til Hanne Sølna. Det finnes en arbeidsgruppe som jobber med disse sakene ved MN. Saken kommer opp igjen på STUT før den går ut på høring til instituttene og da bør de innsendte punktene diskuteres.

Arnt Inge Vistnes (FI) hadde et spørsmål om hvordan man skal lønne studenter som jobber på prosjekter finansiert av studiekvalitetsmidler. Yvonne Halle viste til oversikten over tildelinger av studiekvalitetsmidler for 2018 som viser hvilke lønnstrin som har blitt brukt til å lønne studenter i fjor. MN anbefaler at instituttene bruker lønnstrinnene i oversikten.

Hanne orienterte om arbeidet til Liedutvalget (se referat fra 9/5 2018) . Kirsti Engelien fra ILS (Institutt for lærerutdanning og skoleforsking) sitter i referansegruppen for LIED-utvalget. Nils Voje Johansen ved Matematisk institutt deltar på Lied-konferansen på Gardermoen 1/6 2018 for MN. 

Anne-Lise S. Hansen kommer på neste STUT-møte for å orientere om masteropptak og SFM-studenter (se sak om ITA og MA-opptak i referat fra 2/5 2018). 

 

2 – Sensorveiledninger

Det står nå i universitetsloven at det skal utarbeides sensorveiledninger til alle eksamener. Kravet gjelder for både skriftlige, muntlige, praktiske og kliniske eksamener. Ragnhild Kobro Runde (IFI) har sittet i en arbeidsgruppe med Sten Ludvigsen (UV) om dette. Ragnhild presenterte hva arbeidsgruppa har kommet fram til (se presentasjon i høyre marg). MN oppretter en arbeidsgruppe som begynner å jobbe med hvordan vi skal implementere dette kravet ved MN-fakultetet. Saken kommer opp igjen på STUT når arbeidsgruppa er i gang med arbeidet.     

Sensorveiledning

3 –  LA modellen: bruk av learning assistents i undervisningen

"The Learning Assistant (LA) model is a research-based method for training undergraduate students in effective teaching methods. It has shown very promising results and has consequently been widely adopted in university-level science departments across the USA. This model may be a good fit for the University of Oslo, since it can be built on the existing infrastructure and teaching improvement that have been instituted in the last few years, and since it addresses many of UiO’s goals for university-level science education and teacher education."

Tor Ole Odden, post doc ved CCSE, presenterte LA-modellen for Studieutvalget. Se presentasjon i høyre marg. Saken kommer opp igjen på STUT etter sommeren. 

Onsdag 23/5 kl. 09:15–10:00 i  Kristian Birkelands auditorium i første etasje i østfløyen i Fysikkbygget arrangerer CCSE et foredrag med Hunter og Eleanor Close foredraget "How to run an effective Learning Assistants program", som tar for seg lærerassistent-programmet på Texas State University. STUT-møtet utgår denne onsdagen for at studieutvalget og andre interesserte skal kunne være med på foredraget. Det er sendt egen epost fra Hanne Sølna til studieutvalget om dette.

 

 

Publisert 22. mai 2018 14:49 - Sist endra 14. apr. 2021 16:09