Til stede: Knut Martin Mørken, Jaan Erik Roots, Øyvind Kure, Cathrine Wahlstrøm Tellefsen, Stein Kaartvedt, Kristian Prydz, Gro Smistad, Jon Ove Methlie Hagen, Didrick Kruse, Frode Hansen, Ragnhild Kobro Runde, Yvonne Halle og Ingrid Sand
Fravær:
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
1 – Studiedekanen orienterer |
Påminnelse: Ny forskrift for utdanningsfaglig kompetanse. Vi fikk en frist 25. april. Den oversatt vi, men UiO har rygget litt, og styret skal ikke behandle saken før i september. Vi sender nytt svar førstkommende fredag. I første omgang dreier dette seg om personalforvaltning. |
|
2 – Saker som bør diskuteres i STUT fremover ved Knut Mørken |
Supplement: Å få en sterkere støtte "ovenfra" for å overholde toårskravet til å lære norsk |
|
3 – Overordnede tanker og rammer for studiestart ved Ingrid Sand |
Studiestart og vitenskapelig ansatte: Hvordan skal vi få til at vit. ansatte blir mer involverte i studiestart? Studiestart på MN er en stor organisasjon. Det er viktig at vit. ansatte involverer seg fordi en stor organisasjon trenger retning. FAglige avveininger, evaluering, å unngå frafall. "Førsteåret" er et fagfelt vi må følge med på. Oppstartsfaglige perspektiv hos undervisere er nyttig, tanker om undervisning kan bygges inn i studiestart. Å legge opp til lokalt eierskap. Det er nyttig for vit. ansatte å få informasjon om studentene sine. |
|
4 – Studentstemmen. I arbeidet med UiOs nye strategi har fakultetene fått i oppdrag å intervjue studenter. Hva sa studentene våre? Ved Ingrid Sand og Hanne Sølna | Utsettes. | |
5 – Sensorveiledninger: neste kapittel ved Ragnhild K. Runde som har jobbet med dette sammen med Tom Lindstrøm og Gro Smistad |
Generelt Før semesterstart: Hvilken informasjon om eksamensordning og vuderingskriterier kan gis studentene i forkant av eksamen?
Skriftlig skoleeksamen Hovedmålgruppe: sensorene. Vil ofte være naturlig med en spesifikk sensorveiledning. Bør lages samtidig med eksamensoppgavene. Erfaringer fra årets klagesensur ved IFI. Ved bruk av poengsystem an det være hensiktsmessig å si noe om hvilke skjønnsvurderinger sensorene kan/må gjøre Kan være nyttig å inkludere informasjon om endringer i pensum Husk å oppdatere med momenter som endres underveis i sensuren Prinsipielt: Ved poengsystem: Bør det gis poeng for det studentene klarer å vise, eller bør det trekkes poeng for feil studentene gjør? Eksempler, se presentasjon.
Muntlig eksamen Hovedmålgruppe: studentene Som oftest generisk sensorveiledning, med info om praktiske forhold, vurderingskriterier m.m. Momenter å inkludere: Gjennomføring, vektlegging, forslag: karakterbeskrivelse felles for hvert institutt, kan suppleres med mer emnespesifikke detaljer Eksempler: se presentasjon
Andre eksamensformer Dette må vi komme tilbake til etter inneværende eksamensperiode er avsluttet. Spesiell utfordring: eksamener som består av flere komponenter, f.eks. OSKE/OSCE-eksamener eller flere deleksamener som utgjør samlet vurdering (muntlig, hjemme- og skriftlig eksamen)
Til slutt, se sensurveiledning for INF2100 høsten 2018. I dette tilfellet er en veldig enkel sensurveiledning alt som trengs. |
Presentasjon |
6 – Instituttkvarteret |
Cathrine: Om ny forskrift for utdanningsfaglig kompetanse. KURT er på saken. Undervisningsverksted ved IBV 11. juni: "Underverk". Det kan hende det åpner seg plasser nærmere dato. Er dette av interesse for utdanningslederne? Ha kofferten pakket. Cathrine sender ev. ut beskjed på e-postlistene. |