De nasjonale vinnerne av Realfagsolympiadene er kåret!

Rektor ved UiO Svein Stølen kastet glans over annonseringen av årets nasjonale vinnere av Realfagsolympiadene i biologi, fysikk og astronomi.

Rektor ved UiO Svein stølen på Zoom fra sitt kontor

Rektor ved UiO Svein Stølen taler til deltakerne over Zoom

Rektor ved UiO Svein Stølen, som selv er utdannet kjemiker, åpnet ballet med en inspirerende tale til fremtidens realister. Deretter ble de 14 vinnerne annonsert av henholdsvis Synne Arstad Bjørnestad (Institutt for biovitenskap, UiO), Ellen Karoline Henriksen (Fysisk institutt, UiO) og Per Barth Lilje (Institutt for teoretisk astrofysikk, UiO).

Jeg håper dette inspirerer dere til å studere realfag! - Svein Stølen

En som utmerket seg spesielt var Dorde Veljkovic fra Kuben Videregående skole i Oslo som var blant vinnerne i både fysikk og astronomi. Han og de 12 andre vinnerne kan nå sette i gang forberedelsene til de internasjonale finalene som går av stabelen til sommeren.

Realfagsolympiadene samler de beste elevene fra videregående skole i biologi, fysikk, kjemi, matematikk, geofag, astronomi og informatikk. De beste på nasjonalt nivå inviteres til en ukes intensiv trening i sitt fag ved ulike læresteder før de konkurrerer mot hverandre for å kunne representere Norge i de internasjonale finalene. Målet med olympiadene er å stimulere skoleelever med interesse for realfag til å fortsette arbeidet med fagene.

Av Agnes Midttun
Publisert 26. mars 2021 16:24 - Sist endret 22. mars 2024 11:25