Førpremiere på "The Imitation Game"

Arrangementet er nå fullt, uavhentede inngangsbevis deles ut etter førstemann-til-mølla-prinsippet fra kl. 12.00 onsdag 10. desember.

Bli med når matematikk møter verdenshistorie og Hollywood på Blindern! Vi inviterer til popcorn, faglige foredrag og gratis førpremiere på storfilmen "The Imitation Game", basert på historien om kodeknekkeren Alan Turing og Enigma-maskinen.

Den dramatiske thrilleren er basert på den sanne historien om matematikeren Alan Turings nervepirrende kamp for å knekke koden til Hitler-Tysklands Enigma-maskiner under 2. verdenskrig. Filmen vant publikumsprisen ved filmfestivalen i Toronto.

Alan Turing spilles av Benedict Cumberbatch, best kjent fra tv-serien "Sherlock", og Keira Knightley, kjent fra blant annet Anna Karenina, har rollen som Joan Clarke. Filmen er regissert av den norske regissøren Morten Tyldum.

Program torsdag 11. desember

• Kl. 16.00: Dørene åpner i Sophus Lies auditorium. Vennligst merk at dørene stenger kl. 16.30
  • Kl. 16.30: Foredrag knyttet til filmens tema:
    • Kristian Ranestad (MI): "Enigma og  kryptering"
    • Roger Antonsen (IFI): "Alan Turings betydning for matematikk og informatikk»
  • Kl. 17.00: Filmvisning
  • Kl. 19.00: Førpremierefest i Vilhelm Bjerknes hus. Musserende og lett bevertning

Arrangementet er gratis.

Arrangementet er nå fullt. Uavhentede inngangsbevis deles ut etter førstemann-til-mølla-prinsippet fra kl. 12.00 onsdag 10. desember på Realfagsbiblioteket i Vilhelm Bjerknes hus og på IFI.

Vennligst merk at du må ha med deg inngangsbevis på arrangementet. Kun ett inngangsbevis per bestiller.

Arrangør

MN-fakultetet, Matematisk institutt og Institutt for informatikk i samarbeid med Realfagsbiblioteket og SFNorge.
Publisert 28. nov. 2014 11:17 - Sist endra 2. sep. 2019 13:45