Realfagsbibliotekets arrangementer

Kommande

Tid og stad: , Realfagsbiblioteket

Velkommen til vårt dScience lunsjseminar i Realfagsbiblioteket!

Tid og stad: , Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjerknes' hus

Endelig er det fredag - og det betyr at Abels tårn har direktesending fra Realfagsbiblioteket.

Tid og stad: , Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjeknes' hus

Velkommen til GeoOnsdag. Denne gangen får vi foredrag fra førsteamanuensis Sebastian Westermann, Institutt for geofag, UiO.

Tid og stad: , Scene Realfagsbiblioteket

Vi inviterer til åpning av utstillingen Abels bevis: En likning, en løsning og en motsigelse med høy tetthet av entusiastiske matematikere og likningsløsning over hele storskjermen i foajeen!

Tid og stad: , Foajeen i Realfagsbiblioteket

Våren 1824 skrev Niels Henrik Abel seg inn i vitenskapshistorien med sitt seks sider lange bevis for at femtegradslikninger generelt ikke kan løses med en løsningsformel. 200 år senere stiller vi ut det berømte beviset og loser deg gjennom noen av stegene.

Tid og stad: , Realfagsbiblioteket

Velkommen til vårt dScience lunsjseminar i Realfagsbiblioteket med Hedvig Nordeng.

Tid og stad: , Science library, Vilhelm Bjerknes house

by Carol Cleland, Professor of Philosophy, University of Colorado Boulder

Tidlegare

Tid og stad: , Realfagsbiblioteket

Det Norske Videnskaps-Akademi kunngjør årets vinner av Abelprisen! Få med deg spenningen, reaksjonene og sendingen fra DNVA på storskjem i Realfagsbiblioteket!

Tid og stad: , Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjeknes' hus

Andreas Wahl tar oss med under panseret på NRKs Folkeopplysningen. Våren 2024 inviterer MNKOM-emnet ved UiO til en rekke åpne forelesninger og samtaler.

Tid og stad: , Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjeknes' hus

Smør kakeformen og rull ut fondanten – årets søteste og mest nerdete kakebakekonkurranse er tilbake. Du kan bake alene, utfordre erkefienden til en bake-off eller dra med deg hele kollokviegruppa. Konkurransen blir som vanlig skarp, så saumfar pinterest for inspo og legg deg i hardtrening allerede nå.

Tid og stad: , Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjeknes' hus

Velkommen til GeoOnsdag. Denne gangen får vi foredrag fra professor Pål Erik Isachsen ved Institutt for geofag, UiO.

Tid og stad: , Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjerknes hus

Velkommen til BioTorsdag på en tirsdag. Foredraget er ved professor Kåre-Olav Stensløkken, Institutt for medisinske basalfag ved UiO.

Tid og stad: , Realfagsbiblioteket

Vi står på terskelen til en ny æra med kunstig intelligens. En teknologisk revolusjon som har potensialet til å forme samfunnet på måter vi knapt kan forestille oss. Denne grensesprengende utviklingen utfordrer ikke bare vår forståelse av teknologi, men vil også kunne ha betydelige konsekvenser for kjønn, inkludering og likebehandling. Hvordan vil et samfunn, hvor kunstig intelligens stadig tar mer plass, se ut?

Tid og stad: , The Science Library, Vilhelm Bjerknes' hus

Lecture by John Lennox, Professor Emeritus of Mathematics at the University of Oxford and Emeritus Fellow in Mathematics and the Philosophy of Science at Green Templeton College, Oxford.

Tid og stad: , Science library, Vilhelm Bjerknes house

by Mark Richards, Professor of Earth and Space Sciences at the University of Washington in Seattle.