Aktuelle forskningssaker - Side 5

Published Aug. 10, 2012 10:18 AM

Onsdag 21.april kl 20:15 norsk tid blir de første bildene fra solsatellitten Solar Dynamics Observatory (SDO) offentliggjort ved en pressekonferanse holdt av NASA. Den 11. februar sendte NASA opp sin hittil mest avanserte solforskningssatellitt i en geostasjonær bane. Etter drøye to måneders uttesting er satellittens data endelig klar for visning. Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo er deltager i denne satellitten.

Published Aug. 10, 2012 10:06 AM

Den europeiske romorganisasjonens romsonde Mars Express har begynt en serie forbiflygninger av Phobos, den største av månene til Mars. I kveld klokken 21:55 norsk tid vil sonden passere bare 67 km over Phobos' overflate, nærmere enn noensinne. De nye dataene vil hjelpe forskerne å forstå hvordan denne lille månen ble dannet.

Published Aug. 10, 2012 9:53 AM

Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har astronomer oppdaget et stjernedannet sort hull i en annen galakse, mye lenger unna enn de vi kjenner fra før. Det sorte hullet ble dannet da en stjerne døde, og med en masse på mer enn femten ganger solens masse er det samtidig det nest tyngste eksemplet en har av denne type objekter. Objektet har dessuten en stjernekompanjong som snart vil bli et sort hull selv.

Published Aug. 10, 2012 9:40 AM

Igår ettermiddag norsk tid sneiet objektet kalt 2010 AL30 jorden i en avstand som tilsvarer kun en tredjedel av avstanden til månen. Det har blitt diskutert om hvorvidt dette er en asteroide eller romsøppel, men all sannsynlighet taler for det dreier seg om det førstnevnte.

Published Aug. 10, 2012 9:21 AM

Astronomer har nå klart å ta det første direkte spektrum av en planet som kretser rundt en fjern stjerne. Slike spektra er “kjemiske fingeravtrykk” som gir innsikt i objektets dannelse og sammensetning. Bragden er en milepæl i vår søken etter liv andre steder i universet.

Publisert 27. juni 2012 20:05

Magnetiske tornadoer kan være den manglende biten til et av astrofysikkens lenge uløste problemer: oppvarmingen av den ytre atmosfæren til Solen og andre stjerner. Tre forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk er denne uken på forsiden av Nature for oppdagelsen.

Publisert 23. apr. 2012 15:20

Når luften kjennes varm og tett, forventer vi ofte at det skal begynne å regne. Denne sammenhengen kan også gjelde på Solen.

Publisert 9. des. 2011 10:44

Den 4. oktober 2011 bestemte den europeiske romfartsorganisasjonen ESA at de vil satse på prosjektene Solar Orbiter og Euclid som sine såkalte Medium Class missions i sitt program “Cosmic Vision 2015-2025”.

Veien fram til oppskytning er imidlertid lang: Euclid, som denne artikkelen skal handle om, skal etter planen skytes opp i 2019.  Vil den gjøre noe som det er verdt å vente så lenge på?

Publisert 19. aug. 2011 09:54

Den norske komiteen for Astronomiåret 2009 utlyste tre store konkurranser i 2009. En av dem henvendte seg til grunnskolene. Den skolen som utmerket seg mest i formidling av astronomi i løpet av jubileumsåret, ville få en asteroide offisielt oppkalt etter seg. Juryen klarte ikke kåre bare én vinner, dermed ble det tredelt førsteplass.