Toffenprisen 2015 til seniorforsker Henrik Svensen, CEED

Geolog og seniorforsker Henrik Svensen ved Senter for Jordens Utvikling og Dynamikk (CEED), og Institutt for geofag, Universitetet i Oslo, er tildelt Toffenprisen for fremragende bidrag til popularisering av geologifaget. Prisen ble tildelt på Vinterkonferansen, 12. januar 2015.

Toffenprisen 2015 tildeles Henrik Svensen av Tom Bugge, President Norges Geologiske Forening (Foto: Trond Torsvik, CEED)

Toffenprisen 2015 tildeles Henrik Svensen av Tom Bugge, President Norges Geologiske Forening. Foto: Trond H. Torsvik, CEED

Pris for geofaglig formidling

Geolog og seniorforsker Henrik Svensen ved Senter for Jordens (CEED) og Institutt for geofag, Universitetet i Oslo, er tildelt Toffenprisen for sine fremragende bidrag til popularisering av geologifaget.

Svensen har skrevet bøkene "Enden er nær. Om naturkatastrofer og samfunn" (2006) og "Bergtatt. Fjellenes historie og fascinasjonen for det opphøyde" (2011), som er blitt kåret til Årets fjellbok 2012. Han er også redaktør for boken "Isfritt. Populærvitenskap som angår deg" (2014).

Prisen ble tildelt på Norsk Geologisk Forenings Vinterkonferanse, 12-14. januar 2015, Stavanger.

Om Toffenprisen

Toffenprisen er opprettet av Norsk Geologisk Forening og oppkalt etter professor Christoffer Oftedahl ("Toffen", 1917-1982), en av Norges fremste formidlere av geologifaget til studenter og allmennheten.

Prisen skal tjene som en æresbevisning til en geolog som gjennom foredrag, artikler eller på annen vis har bidratt vesentlig til popularisering av vitenskapelige forskning og faget mer generelt.

CEED gratulerer!

Publisert 12. jan. 2015 16:31 - Sist endret 4. aug. 2016 14:18