Årets foreleser 2013: Jo Klaveness

Professor Jo Klaveness er tildelt prisen "Årets foreleser" av Studentutvalget ved Det Matematisk-Naturvitenskapelige Fakultetet (MNSU).

Kristin Vinje og Stian Lågstad overrekker prisen til professor Jo Klaveness. Foto: Tove Larsen/UiO

Prisoverrekkelsen fant sted 22. november på Realfagsdagen 2013 av stortingsrepresentant Kristin Vinje (dr.scient. i kjemi fra UiO), og Stian Lågstad, leder av MNSU.

MNSU mottok hele 9 nominasjoner til prisen, noe som bekrefter det gode læringsmiljøet som blomstrer på MN-fakultetet for tiden!

Begrunnelse

- Årets foreleser på MN-fakultetet 2013 er Jo Klaveness, professor ved Avdeling for farmasøytisk kjemi. Jo har en lang merittliste av stillinger og verv innenfor legemiddelindustrien, men det er engasjementet for undervisningen som merkes av studentene ved Farmasøytisk Institutt.

- Fagutvalget ved Farmasøytisk institutt, som nominerte Klaveness til prisen, trekker fram hans arbeid med emnet “Utvikling av nye legemidler” - som hovedgrunn for nominasjonen. I emnet deles studentene i grupper og jobber med å utvikle et nytt legemiddel fra idé til marked. Studentene må sette seg inn i nasjonale og internasjonale lovverk, de må være kreative og tøffe, og de må til slutt presentere arbeidet sitt foran sensorer Klaveness har invitert inn fra næringslivet. Dette emnet er det Klaveness som har designet, og det er mye på grunn av erfaringene fra dette faget som gjør farmasistudentene fra Universitetet i Oslo blir sett på i en klasse for seg selv når de går inn i næringslivet.

- Studentutvalget ved Det Matematisk-Naturvitenskapelige Fakultetet føler seg svært trygge på at prisen går til rett mann - Gratulerer!

Publisert 25. nov. 2013 09:45 - Sist endret 14. okt. 2016 09:50