Årets vakreste lærebok

Boka "South African Traditional Medicinal Plants… from KwaZulu-Natal" har fått diplom som Årets vakreste bok i kategorien lærebok!

Boka består av 2 bind, hvorav det ene er en faksimile av Henrik Greve Blessings skisse- og notatbok fra Sør-Afrika.

Foto: Grafill

Bok av kultur-, medisin- og farmasihistorisk interesse

Boka, som er basert på notatene og tegningene til Fridtjof Nansens lege, Henrik Greve Blessing, ble utgitt på det tidligere Unipub forlag (nå Akademika forlag) i juni 2012.

Forfatterne bak boka er:

• Berit Smestad Paulsen, professor ved Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo
  • Hege Ekeli, Unipub forlag
  • Quinton Johnson, professor ved Stellenbosch University, Sør-Afrika.
  • Kaare R. Norum, professor og tidligere rektor ved Universitetet i Oslo

Bokdesign: Thomas Sørlie Hansen

Les mer om historien bak boka i Uniforum.

Årets vakreste bøker

Dette er en årlig konkurranse som arrangeres av Grafill, en norsk interesseorganisasjon for fagutøvere og studenter innenfor visuell kommunikasjon.

Formålet med kåringen er "å hedre utøverne i den visuelle delen av bokbransjen, og inspirere forlag, forfattere, grafisk designere og illustratører til å lage kvalitetsbøker i alle sjangre."

Juryens kommentar

"Dette er en særegen lærebok som markerer seg både i et uvanlig og nyttig temavalg. Boken er delt opp i to, der en faksimile er skisse/notatboka til forskeren bak innholdet, den andre inneholder ny forskning av plantene i boka. Formatet er bestemt av den opprinnelige skisseboka. Både materiale og format er overraskende, men samtidig meget passende."

Se den prisvinnende boka i denne videosnutten:

Publisert 22. mars 2013 15:13