Farmasøytisk tradisjon og innovasjon i grunnsteinen til Livsvitenskapsbygget

To ministre la ned grunnsteinen til Livsvitenskapsbygget. To gjenstander fra Farmasøytisk institutt ble satt ned sammen med grunnsteinen.

Tablettpresse og tablett som ligger på et bord

Tablettpresse og 3d-printet tablett. Foto: Torstein Helleve, UiO

Tabletter er den viktigste legemiddelformen, som revolusjonerte sikker og reproduserbar legemiddeldosering i en stabil doseringsform som lett kan distribueres og lagres. Derav tablettstempel. Der industrialisering av konvensjonell tablettproduksjon gir lett tilgjengelige legemidler for befolkningen på gruppenivå, så gir den 3D-printede tabletten muligheter for persontilpasset dose.

Ved å inkludere disse gjenstandene i grunnsteinen for UiOs nye bygg for livsvitenskap, hedrer vi historien og tradisjonen til farmasien samtidig som vi anerkjenner de fremskrittene og innovasjonene som fortsetter å forme feltet. Når fremtidige generasjoner utforsker innholdet i denne grunnsteinen, ønsker vi at de vil bli minnet om den viktige rollen farmasien og farmasøyter spiller i samfunnet og betydningen av disse symbolene.

Ola Borten Moe og Ingvild Kjerkol holder grunnsteinen mellom seg før den settes ned
Ola Borten Moe, høyere utdanning- og forskningsminister og Ingvild Kjerkol, helseminister, legger ned grunnsteinen. Foto: UiO / Emil Vestre

Les mer om grunnsteinnnedleggelsen

Av Kathrin Bjerknes. instituttleder FAI