Aktuelle forskningssaker - Side 16

Published Aug. 16, 2012 3:42 PM

NASAs rombaserte infrarødt-teleskop, Spitzer Space Telescope, har avsluttet hoveddelen av oppdraget sitt for astronomene på jorden. Etter mer enn fem og et halvt år med utforskning av kosmos, slapp observatoriet forrige uke opp for flytende helium, som har hjulpet til med å kjøle instrumentene. Nå begynner den “varme” delen av observasjonene – mye av det samme, men også flere nye vitenskapelige prosjekter står for tur.

Published Aug. 14, 2012 12:13 PM

Klokken 15:12:02 igår ettermiddag norsk tid forlot satellittene Planck og Herschel jorden fra Korou i Fransk Guyana, etter et par tiår med hardt arbeid og flere utsettelser. Om et par måneder vil de to romfartøyene for alvor begynne sine vitenskapelige observasjoner, og vi vil komme nærmere det tidlige universet enn noensinne. Norske forskere står klare til å kaste seg over dataene.

Published Aug. 14, 2012 12:07 PM

En hel rekke romprosjekter er klare for oppskytning de neste ukene. Allerede førstkommende mandag sender NASA opp romfergen for å besøke selveste Hubble-teleskopet, og tidlig i juni skal to sonder til månen. Ekstra spennende blir det for Europa når ESA den 14. mai sender opp sondene Planck og Herschel, med hver sine banebrytende mål i sikte.

Published Aug. 14, 2012 11:29 AM

Oppdagelsen av den hittil minste og letteste planeten utenfor Solsystemet er annonsert. Planeten befinner seg i et solsystem 20,5 lysår fra Jorden, og nå er til sammen fire planeter kjent rundt stjernen Gliese 581. Banen til en av disse planetene er revidert i samme slengen, og denne planeten viser seg å være i den såkalte beboelige sonen til stjernen.

Published Aug. 14, 2012 11:13 AM

NASAs Kepler-ekspedisjon har mottatt sine første bilder av stjernehimmelen, hvor den snart vil begynne å jakte på jordlignende planeter. De nye “first light”-bildene viser det utsnittet på himmelen som er Keplers mål for observasjonene: et enormt stjernefelt i Cygnus/Lyra-regionen av Melkeveien. På ett av disse bildene ser vi hele det fulle synsfeltet, en ren diamantgruve med millioner av stjerner.

Published Aug. 14, 2012 10:46 AM

Nye resultater fra NASAs rombaserte røntgenteleskop, Chandra X-ray Observatory, har gjort store fremskritt når det gjelder å forklare hvordan en spesiell type sorte hull kan være istand til å deaktivere jetstrålene de produserer. Resultatene tyder på at disse sorte hullene har en innebygget mekanisme for å regulere hastigheten de vokser med.

Published Aug. 13, 2012 4:05 PM

Fredag 23. januar annonserte forskere ved NASA en stor fremtidig begivenhet innenfor solfysikken, nemlig tidspunktet for når vi vil kunne observere hele solens overflate samtidig, både baksiden og forsiden. Dette blir mulig ved hjelp av de to STEREO-satelittene som er på vei inn i baner hvor de kan observere hver sin side av solen.

Published Aug. 13, 2012 3:56 PM

Ved hjelp av romsonden Cassini som går i bane rundt ringplaneten Saturn er det oppdaget en ny minimåne som går i bane rundt planeten. Dette er Saturns 61. kjente måne.

Published Aug. 13, 2012 3:53 PM

It is with deep regret the Institute of Theoretical Astrophysics announces the death of Professor Sjur Refsdal on Thursday, the 29th of January, 2009 at the age of 73.

Published Aug. 13, 2012 3:50 PM

Den internasjonale pioneren for det i dag meget viktige og store fagfeltet gravitasjonslinsing, professor Sjur Refsdal, døde i Oslo torsdag 29. januar 2009, 73 år gammel. På tross av at han det meste av sin karriere arbeidet i utlandet, beholdt han hele tiden tett kontakt med Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo, og etter at han gikk av med pensjon i 2001 flyttet han til Oslo og hadde sin arbeidsplass hos oss som professor emeritus.

Published Aug. 13, 2012 3:43 PM

Store deler av atmosfæren til Pluto er 40 grader varmere enn overflaten. Astronomer har gjort disse overraskende funnene ved hjelp av et digert teleskop i Chile. Årsaken er uventet store mengder med metan.

Published Aug. 13, 2012 3:37 PM

NASAs "Orbiting Carbon Observatory" feilet under oppskytning i dag formiddag norsk tid. Topplokket på raketten som ble brukt til oppskytningen, og som beskytter satellitten under oppskytning, skulle egentlig ha åpnet seg, men dette skjedde ikke. Satellitten skulle settes ut i bane rundt jorden hvor den skulle overvåke planetens globale karbon-syklus.

Published Aug. 13, 2012 3:31 PM

Den japanske månesonden Kaguya (SELENE) har gitt ny innsikt og kunnskap om månens geologi. I tre artikler publisert i tidsskriftet Science, viser forskerne blant annet hvordan gravitasjonen varierer på månens overflate, hvordan den vulkanske aktiviteten har variert, og hvorfor det er lite sannsynlig at det finnes flytende vann under månens overflate.

Published Aug. 13, 2012 3:27 PM

Nye målinger av rotasjonshastigheten til Melkeveien har vist at galaksen vår roterer hele 160.000 km/t fortere enn man har tidligere trodd. Dette betyr videre at Melkeveiens totale masse må være 50% mer enn det man har trodd, noe som gjør Melkeveien omtrent like stor som Andromeda-galaksen.

Published Aug. 13, 2012 3:24 PM

Etter hvert som utforskningen av andre planeter i solsystemet skyter fart, er det viktig å vurdere hvordan vi påvirker planetene vi besøker. Dersom man ikke gjør konkrete tiltak mot det, kan en vanlig romsonde ta med seg hundretusener av bakterier på reisen. Vil disse klare å overleve? Og vil de i så fall kunne skape problemer for menneskenes utforskning av solsystemet i fremtiden?

Published Aug. 13, 2012 3:01 PM

På Jorden produserer liv mer enn 90% av metanet i atmosfæren, mens resten kommer fra geologisk aktivitet. Metan i atmosfæren på Mars kan dermed bety at planeten enten har geologisk aktivitet eller biologisk liv. En studie gjort av forskere ved NASAs Goddard Space Flight Center har gitt ny innsikt inn i hvordan andelen av metan i atmosfæren til Mars varierer over tid, og hvor metanet stammer fra.

Published Aug. 10, 2012 3:21 PM

NASAs nye planetjeger, Kepler, ble skutt opp opp i natt kl. 4:49 norsk tid. Kepler skal lete etter nye planeter utenfor vårt solsystem, med fokus på å finne jord-lignende planeter i den beboelige sonen rundt andre stjerner. Satellitten er dermed et viktig ledd i jakten på liv i andre solsystemer.

Published Aug. 10, 2012 3:12 PM

Astronomer ved NASAs Jet Propulsion Laboratory (JPL) har med hjelp av romteleskopet Hubble oppdaget en ny type stjerner som er lyssterke og fyker gjennom rommet i så høy hastighet at det dannes lysende sjokkbølger rundt dem. Astronomene tittet egentlig etter pre-planetariske tåker, aldrende stjerner som er i ferd med å skyve fra seg sine ytre lag slik at de blir lysende planetarisk tåke, men snublet i stedet over disse lynraske stjernene.

Published Aug. 10, 2012 3:08 PM

17. mars kl 15:21 norsk tid, ble ESAs satellitt GOCE skutt opp fra Plesetek Cosmodrome i det nordlige Russland. GOCE skal kartlegge gravitasjonsfeltet til jorden med bedre presisjon enn noen gang tidligere, og med det gi innsikt i havsirkulasjonen, hvordan havnivået forandrer seg, klimaforandring, vulkanisme og jordskjelv.

Published Aug. 10, 2012 3:01 PM

Fermi-teleskopet til NASA har observert sitt første gammaglimt, en type eksplosjoner som er universets kraftigste, i høy oppløsning. Gammaglimtet er det mest ekstreme som er observert hittil. Det hadde mest total energi, de raskeste bevegelsene og den kraftigste strålingen som noen gang er observert.

Published Aug. 10, 2012 2:43 PM

NASAs Swift og Fermi-teleskoper har observert hvordan en nøytronstjerne plutselig blusser opp og sender ut kraftig gamma-stråling. Dette høy-energiske fyrverkeriet stammer fra en sjelden type av nøytronstjerner som helt uventet kan finne på å blusse opp og sende ut gamma- og røntgenstråling.

Published Aug. 10, 2012 2:34 PM

Den hittil minste planeten i bane rundt en annen stjerne har blitt oppdaget ved hjelp satelitten COROT. Planeten er nesten dobbelt så stor som Jorden i utstrekning, består av stein på lik linje med de indre planetene i vårt eget solsystem, og går i bane rundt en stjerne som ligner på vår egen sol. Oppdagelsen bringer astronomene et steg videre på jakten etter beboelige eksoplaneter.

Published Aug. 10, 2012 2:25 PM

Eksoplaneten HD 80606b sin eksentriske bane rundt sin stjerne, gjør at planeten har ekstreme klimavariasjoner. I det planeten er nærmest stjernen i sin elliptiske ferd rundt den, stiger overflatetemperaturen fra 800 Kelvin til 1500 Kelvin på kun seks timer!