Verdens isbreer minker

En stor internasjonal studie - Global Land Ice Measurements from Space (GLIMS) viser at jordens isbreer med noen få unntak minker i størrelse. Forskerne bak studien har benyttet satelittbilder for å studere isbreene over de siste tiårene. Den omfattende studien er nå publisert i boken; Global Land Ice Measurements from Space.

\Bilde av Mount Everest og Khumbu brefallet (til venstre i bildet) i et grønt-rød-nær infrarød ASTER satellittbilde. Snø og is er gjengitt i hvitt som også vi mennesker ser det. Innsnitt til høyre: Del av isbre/fjell sett med et satellittbilde som måler infrarøde stråler som avbilder snø og is i mørke farger. Figur: A. Kääb

Bilde av Mount Everest og Khumbu brefallet (til venstre i bildet) i et grønt-rød-nær infrarød ASTER satellittbilde. Snø og is er gjengitt i hvitt som også vi mennesker ser det. Innsnitt til høyre: Del av isbre/fjell sett med et satellittbilde som måler infrarøde stråler som avbilder snø og is i mørke farger. Figur: A. Kääb

Tilbaketrekning av isbreer bekreftet i enestående detalj

Global Land Ice Measurements from Space (GLIMS) er en stor internasjonal forskningsinnsats der forskere fra hele verden har deltatt. Sammen har forskerne bidratt til en enestående statusrapport som måler tilstanden til jordens isbreer over tiår.

Den nye studien er omfattende og på nesten 1000 sider - den typiske størrelsen på en IPCC-rapport. Studien presenterer en oversikt og detaljert vurdering av endringer i isbreene ved hjelp av satellittbilder.

Mer enn 150 forskere fra hele verden har bidratt i Global Land Ice Measurements from Space studien og til statusrapporten som nå er utgitt. Studien er den mest omfattende rapporten til nå, oppdatert på endringer i verdens isbreer.

Satelittbilder bekrefter bresmelting

Minkende isbreer på alle kontinenter er allerede kjent fra bakkeobservasjoner av enkeltbreer. Ved hjelp av gjentatte satellittobservasjoner av isbreer har forskerne som deltar i GLIMS studien funnet at isbreene minker over hele verden.

Selv om noen isbreer ivaretar sin størrelse, finner forskerne at de fleste isbreene minker, og den fremste årsaken til den verdensomspennende reduksjonen av isbreene er global oppvarming, skriver forskerteamet i rapporten.

GLIMS studien har blitt koordinert av fire forskere fra USA, Jeff Kargel, Greg Leonard (begge fra University of Arizona), Bruce Raup (National Snow and Ice Data Center), Michael Bishop (Texas A&M University) og en forsker fra Norge, Andreas Max Kääb, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo.

Les mer: Worldwide retreat of glaciers confirmed in unprecedented detail (pdf, engelsk).

Studien er publisert som en bok og e-bok fra Springer:

Global Land Ice Measurements from Space
Editors: Kargel, SJ., Gregory J., Leonard, J.G., Bishop, MP., Kääb, A. & BH.Raup
Publisher: Springer Praxis Boks, Subseries: Geophysical Sciences (2014)
ISBN: 978-3-540-79817-0 (Print), 978-3-540-79818-7 (Online)

Emneord: Isbre, Geomatikk, Remote sensing
Publisert 29. okt. 2014 09:34 - Sist endret 26. apr. 2024 09:43