Kapteinen på «Planet Earth» - Intervju med Trond Torsvik

Trond Torsvik drømmer om å forstå til fulle hvordan jorden henger sammen. Og han har kommet lenger enn noen andre.

Professor Trond Helge Torsvik, CEED og Institutt for geofag, forsker på Jordens utvikling og dynamikk, og har avslørt flere samenhenger for Jordens historiske utvikling. Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO

Arthur Holmes' medalje, UiOs forskningspris, Nansen-heder. Prestisjetunge priser hagler over Trond Torsvik, en av verdens ypperste forskere innen geofag.

Selv mener han det er tilfeldighetenes spill som har ført ham inn i forskningens elitedivisjon. Lite tydet på at en toppforsker var i emning under oppveksten i Fana utenfor Bergen. Han var ingen typisk «flinkis».

Matematikk og historie

Det begynte lovende. På barneskolen likte han matematikk og historie - to svært ulike fag som siden skulle komme til å spille nøkkelroller i hans yrkesliv.

– Men på gymnaset mistet jeg all interesse for skolen. Jeg hadde neppe kommet inn på noen studier i realfag i dag med de karakterene jeg fikk.

Han lot seg imidlertid fascinere av farens skipskonstruksjoner, med geometri, kurver og det hele. Det var noe der.

Likevel var det sjøen i seg selv som lokket mest. Målet var å bli kaptein på båt, og Sjøkrigsskolen ble et opplagt valg.

– Jeg stortrivdes med å navigere og å sitte på broen i mørket med en kaffekopp i hånden, sier han mens han ser drømmende ut i lufta inne på det store, lyse kontoret på UiO.

Les hele intervjuet med Trond Helge Torsvik på titan.uio.no

Publisert 28. juni 2017 19:57 - Sist endret 26. apr. 2024 09:51