Sjekker mudderet i fjordbunnen

Mikropaleontolog og professor Elisabeth Alve er med forskningsskipet Trygve Braarud for å sjekke oksygenmangelen i fjordbunnen utenfor Arendal. Hun fant intet tegn til liv i mudderet utenfor sørlandsbyen.

Professor Elisabeth Alve henter opp prøver fra havbunnen. Mudderet forteller sin historie. Foto: Gunhild M . Haugnes/UiO

Nå i midten av august pågår Arendalsuka som er regnet som Norges største politisk møteplass. Universitetet i Oslo er representert på programmet ma med aktiviteter på forskningsfartøyet Trygve Braarud.

Se Elisabeth Alve, professor i miljøgeologi ved Institutt for geofag sjekke oksygenforholdet på havbunnen utenfor sørlandsbyen i denne kortfilmen.

Filmen er laget av Apollon, UiOs forskningsmagasin, 15. august 2018.

Filmen kan også sees på Apollons kanal på YouTube.

Publisert 16. aug. 2018 16:04 - Sist endret 26. apr. 2024 09:50