GeoPraksis konferansen høsten 2022

Den 13. oktober arrangerte GeoPraksis-prosjektet sin årlige høstkonferanse, i år på UiT Norges Arktiske Universitet. Til sammen 79 deltakere var påmeldt fra studenter, arbeidsgivere og undervisere. I god iEarth ånd var det nesten en lik splitt mellom deltakere fra UiO, UiB og UiT. Det ble en svært fin sammenkomst!

Prosjektleder Iver Martens ønsker velkommen! (bilde: Kristian Bakken)

Første del av dagen gikk til en rekke innledere som belyste aspektene omkring internship og undervisningskvalitet, akademias perspektiver, studentenes syn på internship i undervisningen, næringslivet representert ved Næringslivets Hovedorganisasjon og Kunnskapsbanken Nord-Norge, samt Troms og Finnmark Fylkeskommune og deres perspektiver på viktigheten av en tett integrasjon mellom akademia og arbeidslivet.

Deltakere sett bakfra
Spente konferansedeltakere! (bilde: Kristian Bakken)

Etter lunsj hadde vi tre tematiske workshop ledet av industrirepresentant Berit Berbusmel fra Skaland Graphite, studentrepresentant Amalie Hefre Lie og professor Giuliana Paniere fra institutt for geovitenskap UiT.

Gode diskusjoner
Gode diskusjoner mellom studenter, ansatte og partnere fra arbeidslivet. (bilde: Kristian Bakken)

Det ble veldig gode diskusjoner, og det kom frem en rekke viktige poeng for fremtidig drift av GeoPraksis prosjektet. Og behovet for et slikt program i geofagsutdanningen ble enstemmig løftet frem fra alle partnere i prosjektet.

Av Iver Martens (Prosjektleder GeoPraksis, UiT, iEarth) og Kristian Bjelbøle Bakken (GeoPraksis & iEarth koordinator UiO)
Publisert 19. okt. 2022 09:34 - Sist endret 18. nov. 2022 16:32