English version of this page

Professor Chong-Yu Xu hedret for lang innsats for hydrologisk forskning

Professor i hydrologi Chong-Yu Xu ved Institutt for geofag er hedret for sin langvarige og enestående innsats for Nordisk Hydrologisk Forening (NHF).

Foto: Professor Chong-Yu Xu, tildelt 'NHF's Lifetime Achievement Award' for sin innsats for Nordisk Hydrologisk Forening (NHF). Her med diplomet for prisen utenfor Geologibygningen. Foto: Gunn Kristin Tjoflot/UiO

Chong-Yu Xu, professor i hydrologi ved Institutt for geofag er tildelt prisen 'NHF's Lifetime Achievement Award' for sin innsats for Nordisk Hydrologisk Forening (NHF). Utmerkelsen ble gitt i anledning organisasjonens 50-årsjubileum, og ble tildelt på den store konferansen; NHC 2022: The XXXI Nordic Hydrological Conference i Tallinn i Estland (15-18. august).

Prisen og anerkjennelsen ble gitt Chong-Yu Xu for hans enestående og langvarige bidrag til NHF. Overrekkelsen av diplom ble gjort av Linus Zhang, president for NHF.

Xu takker alle ved Institutt for geofag i anledning utmerkelsen, slik: – On the occasion of celebrating the 50th anniversary of the Nordic Association for Hydrological and the Nordic Hydrological Conference 2022 I received the NHF’s Lifetime Achievement Award. I sincerely thank the leaders, colleagues and students of our department for the inspiration and support of my work.

Priser for "livs"-lang tjeneste deles ut av organisasjoner for å anerkjenne omfattende bidrag gjennom en hel karriere, i stedet for eller i tillegg til å ha gjort enkeltbidrag.

Om prismottageren

Chong-Yu Xu kom til Universitetet i Oslo, Institutt for geofag ansatt som professor i 2005. Han er tilknyttet Seksjon for geografi og hydrologi (GeoHyd). Xu underviser både på bachelor- og masternivå i hydrologi og numerisk modellering, og deltar i og leder flere forskningsprosjekter mellom annet NORHED-II-prosjektet: Climate change and ecosystems management in Malawi and Tanzania

Instituttet gratulerer Chong-Yu med utmerkelsen.

Kort om Nordisk Hydrologisk Forening (NHF)

Nordisk Hydrologisk Forening, på engelsk Nordic Association for Hydrology, ble etablert i 1970, og samler hydrologer fra hele Norden. NHF er en uavhengig organisasjon med mål å fremme hydrologi som fagfelt, og øke forståelsen for hydrologi og hydrologiske metoder i anvendt forskning. NHF gir ut det internasjonale vitenskaplige tidsskriftet Hydrology Research, Medlemmer i NHF er enkeltpersoner, institusjoner og bedrifter.

Les mer om NHF / Nordic Association for Hydrology

Av Gunn Kristin Tjoflot