English version of this page

Flere fra Institutt for geofag tildelt FRIPRO-støtte

Flere forskere fra Institutt for geofag fikk tildeling fra Fri prosjektstøtte (FRIPRO) fra Forskningsrådet denne gangen. Dette ble klart i tildelingen annonsert den 5. september. Konkurransen om FRIPRO-tildelinger er som vanlig hard.

Geologibygningen og Institutt for geofag, Universitetet i Oslo. Foto: GEO/gk

Geologibygningen og Institutt for geofag, Universitetet i Oslo. Foto: GEO/gk

Støtteordningen Banebrytende forskning (FRIPRO) er en åpen søknadsarena som gir forskere mulighet til å gjennomføre viktige forskningsprosjekter. Prosjektstøtten gis i alle fag, og det er prosjektenes vitenskapelige kvalitet som avgjør hvem som får tildelt midler fra Forskningsrådet. Konkurransen om FRIPRO midler er hard.

Mer enn 1500 søknader innenfor alle fag deltok i konkurransen. Nå er 82 av søknadene innvilget, skriver Forskningsrådet i en pressemelding.

– Forskerne som får innvilget søknadene sine i dag, er i det absolutte tetsjiktet og har all grunn til å være stolte. Samtidig er det også mange svært gode søknader som vi dessverre ikke har anledning til å gi støtte, sier Mari Sundli Tveit, som er administrerende direktør i Forskningsrådet.

Se søknadene som blir innvilget nå.

Institutt for geofag får prosjektstøtte til et prosjekt for unge forskere og flere forskningsprosjekter relatert til instituttet:

Forskerprosjekter:

• Beyond Elasticity - How inelastic properties of crustal rocks control the propagation of dykes and sills in vulcanic plumbing, Olivier Galland, GEO-PGP/NJORD
  • Conditions for earthquake nucleation in the lower crust, Luca Menegon, GEO-PGP/NJORD
  • SerRateAl: The rate and mechanisms of active serpentinization of peridodites from the Semail ophiolite, Oman, John Aiken, GEO-PGP/NJORD

Unge forskertalenter / Yngre fremragende forskere (YFF):

• A 100 Myr paleomagnetic data gap: Investigating anomalous behaviour of Earth's magnetic field in the middle Paleozoic. Annique van der Boon, CEED

Forskningsrådet mottok denne gangen mer enn 1500 søknader innenfor alle fagfelt, og 317 av disse ble vurdert som støtteverdige. Bare de beste får innvilget støtte.

Kvaliteten på søknadene er vurdert av 709 internasjonale fageksperter.

Institutt for geofag gratulerer!

Les artikler

770 millioner til toppforskere, Uniforum, 5.9.2022