Faglig førpremiere på «Bølgen»

Fra regissøren av Fritt Vilt kommer Skandinavias første katastrofefilm av Hollywoodske dimensjoner. Filmen tar for seg hva som kan skje den dagen fjellmassivet Åkneset løsner og sklir ut i Storfjorden, fjorden som knytter sammen noen av Norges mest besøkte turistbygder. Institutt for geofag i samarbeid med Realfagsbiblioteket inviterer til en eksklusiv faglig førpremiere og byr på en spennende introduksjon til temaet, før vi snurrer film.

Dette er et lukket arrangement. Påmeldingsfrist var 19. august (Arrangementet er nå fulltegnet).

Bølgen er Skandinavias første katastrofefilm og viser hva som kan skje om fjellmassivet Åkneset løsner og sklir ut i Storfjorden. Foto: Nordisk Film

Bølgen er Skandinavias første katastrofefilm og viser hva som kan skje om fjellmassivet Åkneset løsner og sklir ut i Storfjorden. Foto: Nordisk Film, Fantefilm

Invitasjon til en eksklusiv faglig førpremiere på «Bølgen»

Bølgen har blitt viet mye oppmerksomhet. og nå er den premiereklar på norske kinoer. Den 24. august inviterer Institutt for geofag i samarbeid med Realfagsbiblioteket til en faglig førpremiere til Bølgen på Cinemateket.

Bølgen er Skandinavias første katastrofefilm og viser storslått drama i vestlandsk natur, nærmere sagt det ustabile fjellmassivet Åkneset i Møre og Romsdal og hva som kan skje viss fjellmassivet løsner og sklir ut i Storfjorden. En fjord som knytter sammen noen av Norges mest besøkte turistbygder

Vi følger geologen Kristian Eikfjord (Kristoffer Joner) og hans kone Idun (Ane Dahl Torp) når flodbølgen rammer trange norske fjorder. Historien veves rundt monsterbølgen som rammer Geirangerfjorden og dramaet dette forårsaker for menneskene der.

Se smakebiter fra Bølgen i trailer (Youtube)

Les mer om filmen (filmweb)

Program mandag 24. august

• Kl. 17.00: Velkommen, Brit Lisa Skjelkvåle, instituttleder, institutt for geofag, UiO
  • Kl. 17.10: Få en faglig introduksjon til naturfarer. Anders Solheim, professor II, institutt for geofag, UiO
  • Kl. 17.30: Filmvisning

Kinosalen åpner fra ca 16.30.

Arrangementet er gratis.

Dette er et lukket arrangement med begrenset antall plasser.

Arrangementet er gratis, og alle kan melde seg på. Du melder deg på i elektronisk nettskjema.

I tilfelle det er flere som melder sin interesse enn det er plasser, vil studenter og ansatte ved Institutt for geofag bli prioritert for plass på arrangementet.

Arrangementet er nå fulltegnet!

Du vil motta en epost i forkant av filmfremvisningen med informasjon om du har fått plass eller ikke.

Arrangør

Institutt for geofag i samarbeid med Realfagsbiblioteket, Nordisk Film og Fantefilm Fiksjon AS.

Publisert 13. aug. 2015 10:25 - Sist endret 7. feb. 2020 15:59