English version of this page

Sterk prestasjon i den internasjonale biologiolympiaden

Norge tok sin første bronsemedalje noen sinne i den internasjonale biologiolympiaden i Ungarn. Anna Braathen fikk bronsemedalje og Heidi Berg fikk hederlig omtale, merit. Norge har aldri hatt så god laginnsats totalt sett tidligere.

7 personer oppstilt

Fra venstre: Malin Benum Røe, Heidi Berg, Solveig Eline Berg, Maren Norderud, Finn-Eirik Johansen, Anna Braathen, Michelle Hauge. Foto: UiO.

For første gang har Norge tatt medalje i den internasjonale biologiolympiaden. Anna Braathen fikk bronsemedalje, og Heidi Berg klarte å oppnå hederlig omtale (merit). Årets biologielever gjorde en historisk god innsats, og var svært sterke sammenlagt.

portrettfoto jente
Anna Braathen fikk bronsemedalje i den internasjonale biologiolympiaden i Ungarn. Foto: UiO.

Det var seks krevende eksamener, to teoretiske og fire praktiske, og ellers har de fått muligheten til å oppleve Ungarsk kultur og blitt kjent med folk fra hele verden. Neste sommer skal den internasjonale finalen være i Nagasaki, Japan.

Norsk kunnskapskonkurranse

Biologiolympiaden er en norsk kunnskapskonkurranse i biologi, hvor skoler fra hele landet deltar. Målet er å øke interessen for biologi i norsk skole, og gi elevene en sjanse til å konkurrere på internasjonalt nivå. Dette er fjerde året hvor Institutt for biovitenskap og Skolelaboratoriet for biologi arrangerer Norsk Biologiolympiade.

Tidligere år har de vanskelige praktiske oppgavene ofte vært norske elevers Akilles hæl. Biologiundervisningen i videregående skole har mindre laboratoriums- og feltarbeid enn mange land det er naturlig å sammenligne seg med. For å bøte på dette fikk elevene et kompendium med lab-oppgaver tatt fra relevante IBV-emner tilsendt på forhånd, og i treningsuken rett før avreise til Ungarn fikk de øvd seg på laben fire lange dager. Dette ga resultater for alle fire, som gjorde det bedre på de praktiske oppgavene enn de tidligere norske deltagerne, og det resulterte i den første norske medaljen.

Nasjonale olympiader i realfag

Norske elever deltar hvert år i internasjonale olympiader i biologi, fysikk, kjemi, matematikk, geofag og informatikk. Målet er å stimulere skoleelever med interesse for realfag til å fortsette arbeidet med fagene. Det legges stor vekt på verdien av faglig og sosialt samvær med jevnaldrende fra mange land. De beste elevene blir plukket ut ved hjelp av uttakingsprøver, og får delta på treningsopphold ved universitetene før de sendes til den internasjonale olympiaden.

Mer om Biologiolympiaden

Publisert 19. aug. 2019 14:54 - Sist endret 20. aug. 2019 10:29