Aktuelt

Kunstig intelligens er et utrolig spennende verktøy, men det finnes noen farer ved å bruke det uvørent. Her er KURT-Vidars beste tips til studenter for hvordan bruke GPT UiO på en god måte.

Kjemisk institutt er godt i gang med å planlegge for studiestart, velkomst av nye studenter og undervisning. Nå søker instituttet etter studenter som kan bidra som undervisningsassistenter eller på sosiale medier - og mye imellom.

Søkartala i Samordna opptak 2024 for høgare utdanning er klare, og mange ynskjer å studera ved høgskule og universitet i år. For dei to studieprogramma i geofag ved Institutt for geofag ved UiO er det ein fin oppgang i antal fyrstevalssøkarar sett i forhold til fjoråret.

Fevzi drømte om å bli lege, men oppdaget at han kunne kombinere yndlingsfaget fysikk med medisin. I dag er jobben hans å gi Forsvarets ansatte råd om hvordan de skal bruke strålekilder på en måte som forhindrer skader på ansatte, miljø og materiell.

Valgkomiteen har mottatt ett forslag innen fristen den 2. april. Sittende dekan Solveig Kristensen stiller til gjenvalg sammen med prodekan Bjørn Jamtveit. De har lagt fram sin valgplattform.

Søknadsfristen for høgare utdanning er 15. april. Dei to  bachelorprogramma i geofag ved Universitetet i Oslo gir ein solid plattform for å forstå grunnleggjande konsept og teoriar i geofag. Sjå karrierintervjuet med Magnus som gjennom si interesse for miljø- og klima studerte geofag og oseanografi opp til doktorgrad, og arbeider no innan forureiningsproblematikk i havet.

De som tar utdanning fra Universitetet i Oslo (UiO) kommer raskt i jobb, har høy kompetanse, analytiske ferdigheter og evne til selvstendig arbeid, og mener at deres utdanning er relevant for jobben de får. Det viser Kandidatundersøkelsen 2023.