Aktuelle saker - Side 5

Illustrasjon av lyspære og tekst med informasjon om konkurransen
Publisert 21. apr. 2022 06:28

Inven2 er i gang med å høste inn ideer til årets idékonkurranse. Vinneren får hele 250.000 kroner, i tillegg til rådgivning og hjelp til å ta idéen videre ut i markedet.

Foto av Daniel ved skrivebord med apparater
Publisert 13. apr. 2022 12:04

Hva er egentlig bevissthet? Daniel jobber med basalforskning i hjernen, og prøver å forstå de grunnleggende mekanismene i en frisk hjerne. I forskningsgruppa hans prøver biologer, fysikere, informatikere og leger sammen å finne svaret på hva bevissthet er.

Kvinne som smiler med lang flette og rød anorakk
Publisert 11. apr. 2022 15:36

Astrid Fossum Gulbransen ble uteksaminert med doktorgrad ved Institutt for teoretisk astrofysikk i 2005. Nå jobber hun i bank og er divisjonsdirektør for Model Risk Management i DNB.

Bildet kan inneholde: anlegg, himmel, klær med høy synlighet, infrastruktur, arbeidstøy.
Publisert 11. apr. 2022 09:46

I april lanserte FNs klimapanel en rapport som ser på løsninger for å begrense klimaendringene på en bærekraftig måte. For selv om FNs generalsekretær António Guterres advarer om at  klimakatastrofen er nær, kan den fortsatt avverges. Snorre Kverndokk og Elin Lerum Boasson har mange innspill til løsninger.

Bildet kan inneholde: azure, organisme, gest, gjøre, kunst.
Publisert 6. apr. 2022 08:28

For første gang arrangeres sommerskoler i regi av universitetsalliansen Circle U. Temaene er demokrati, klima og global helse, og alle studienivåer og faglige bakgrunner kan søke. Sommerskolene er gratis. Frist: 29. april.

glass, robothånd møter menneskehånd
Publisert 1. apr. 2022 18:59

Vi vet alle at kunstig intelligens (KI) kan gjøre fantastiske ting og at KI er på full fart inn i samfunnet. Men hvilke begrensninger har egentlig kunstig intelligens? Det har UiOs matematikere Vegard Antun og Anders Hansen undersøkt nærmere. Ved å bygge på grunnleggende matematiske paradokser etablert av Kurt Gödel og Alan Turing, viser de at noen KI-systemer kan være umulige å beregne, til tross for at de – i teorien – eksisterer.

Les mer om disse paradoksene i denne ukens IEEE Spectrum.

Resultatene deres er publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences.

To unge jenter.
Publisert 31. mars 2022 16:37

- Jeg er veldig nysgjerrig og interessert i astronomi og astrofysikk, og håper at dere kan ta imot meg, skrev Anniken på 15 år. Det resulterte i en liten arbeidsuke på Institutt for teoretisk astrofysikk.

Lederne av UiO:Livsvitenskaps første generasjons konvergensmiljø
Publisert 31. mars 2022 15:30

I 2017 skjedde det noe helt nytt på Universitetet i Oslo, de første konvergensmiljøene ble opprettet i regi av UiO:Livsvitenskap. De seks tverrfaglige forskergruppene som ble valgt ut etter en grundig søknadsprosess, skulle løse store samfunnsutfordringer innen helse og miljø. Onsdag 30. mars var det avslutningsarrangement og tid til å dele erfaring og resultater.

To unge jenter.