Aktuelle saker

Publisert 15. mars 2024 09:56

Marianne Hiorth, professor ved Farmasøytisk institutt, og nylig uteksaminert deltaker i UiO:Livsvitenskaps innovasjonsprogram SPARK Norway, har nådd en viktig milepæl: Produktet hun har utviklet, som resultatet av mange års forskning, har kommet til stadiet hvor det skal testes på mennesker for først gang.

Publisert 14. mars 2024 09:06

Universitetet i Oslo har inngått en samarbeidsavtale med Equinor om forskning på klimaendringer og energisystemer, materialteknologi, karbonlagring og rettslige og politiske prosesser i det grønne skiftet.

Publisert 11. mars 2024 16:43

Målet er mest mulig kunnskap i kjemi på fem dager. Deltakerne er seksten elever fra videregående skoler. De er håndplukket ut ifra sine prestasjoner og deltar i den nasjonale konkurransen. Nå konkurrerer de om finaleplass i den nordiske konkurransen.

Publisert 20. feb. 2024 10:15

Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) lyser ut sommerstipend! Stipendet er for studenter på bachelornivå. Oppgavene vil bestå av avgrensede forskningsoppgaver ved en av SMN sine fem forskergrupper.

Søknadsfrist: 12. mars 2024

Publisert 20. feb. 2024 09:27

Geovitenskaplig karrieredag 22. februar er en unik mulighet for GEO-studenter til å utforske fremtidige karriereveier. Det blir stands, seminar, presentasjoner, og gratis lunsj.  Delta på Geovitenskaplig karrieredag på torsdag, og få verdifull innsikt og bli inspirert!

Publisert 15. feb. 2024 06:59

UiO:Livsvitenskap vil støtte 50 sommerprosjekter for studenter mellom april og september 2024. Studenter som er tatt opp på et bachelor-, master- eller relevant profesjonsstudium ved Universitetet i Oslo, kan søke. Påmeldingen åpnet torsdag 15. februar og er nå stengt.

Publisert 12. feb. 2024 13:23

Co-Create handler om å hjelpe studenter med å gjøre store ideer om til virkelige løsninger på virkelige problemer. Studenter i Oslo-regionen som er nysgjerrige på oppstartsselskaper og entreprenørskap eller bare liker å løse problemer, kan nå søke om å delta på det nye studentinnovasjonsprogrammet Co-Create. Søknadsfrist for de innledende design thinking-workshopene i mars er 7. mars.

Publisert 7. feb. 2024 12:15

Seks nye forskningsgrupper er tatt opp i UiO:Livsvitenskaps innovasjonsprogram for helserelatert livsvitenskap, SPARK Norway. Teamene skal videreutvikle sine egne ideer slik at de kommer pasienter og samfunn til gode.

Publisert 25. jan. 2024 15:03

13.-14. februar er det tid for Livsvitenskapskonferansen 2024 med helsedata som hovedtema. Carl Henrik Gørbitz, direktør UiO:Livsvitenskap, kan love et spennende program med de fremste ekspertene innen helsedata fra inn- og utland. Næringsminister Jan Christian Vestre vil også delta.

Publisert 24. jan. 2024 08:59

Pia var matematikkstudenten som i hvert fall ikke skulle bli konsulent med spisse albuer og lange arbeidsdager. Nå er hun utvikler og teamleder i konsulentfirmaet Accenture.

Publisert 17. jan. 2024 16:46

Dina Marie Nielsen fikk prisen for beste masteroppgave innen Fornybare energikilder og nanoteknologi. Nå jobber hun med vannkraft i Norges største kraftkonsern.