Hva skjer når permafrosten forsvinner?

Mer enn 20 % av landområdene på den nordlige halvkule er underlagt permafrost, og vil ikke tine om sommeren. Hva skjer med klimaet, plantene og dyrene når denne permafrosten forsvinner? Håvard Kristiansen ved Institutt for geofag forsker på permafrost, og er forfatter av en Viten artikkel i Aftenposten.

Ny-Ålesund: Permafrost finnes både i bakken og i fjellene. Her leser Jaroslav Obu, postdoktor ved Institutt for geofag av en temperaturlogger høyt oppe i en fjellside utenfor Ny-Ålesund. Temperaturmålinger er viktig data for klimaforskningen. Foto: Håvard Kristiansen

Våren er her! Snø og kulde viker plass for tørr asfalt og nyutsprunget løv. Men i mer enn 20 prosent av landområdene på den nordlige halvkule vil bakken forbli frossen helt til neste vinter.

Slik permanent tele kalles permafrost. I Norge finner vi permafrost i fjellene, samt helt nede ved havnivå enkelte steder i Finnmark.

En fryseboks for karbon

Permafrost er svært interessant for klimaforskere, blant annet fordi det er en naturlig fryseboks for karbon. Når planter og dyr dør, brytes de ned av mikroorganismer som produserer CO₂ og metan.

I områder med permafrost går nedbrytningen saktere fordi bakken er frossen, akkurat slik maten holder seg lenger når du putter den i fryseren.

Selv om det øverste sjiktet av permafrost tiner om sommeren, bevares ofte det organiske materialet, fordi smeltevann og nedbør blir liggende oppå den underliggende frosten, slik at mikrobene ikke får tilgang til luft.

Håvard Kristiansen, stipendiat, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo. Foto: Privat

Les hele denne artikkelen i Aftenposten: Hva skjer når permafrosten forsvinner?, publisert på trykk og på nett 18.5.2017

Håvard Kristiansen er stipendiat og tilknyttet forskergruppen Land-ATmosphere Interactions in Cold Environments - LATICE, et tverrfaglig forskningssamarbeid mellom Institutt for geofag og Naturhistorisk museum, UiO og flere.

Publisert 24. mai 2018 15:28 - Sist endret 26. apr. 2024 09:43