Publisert 18. des. 2015 10:34

Forsker Sebastian Westermann ved Institutt for geofag kan glede seg over å ha fått midler i KLIMAFORSK programmet fra NFR til et prosjekt som tar mål å forbedre representasjon av permafrost i jordsystemmodeller. Forskerne ønsker å kople permafrost prosesser som blir studert i felt i mer globale modeller - her den norske NorESM modellen.

Publisert 16. des. 2015 10:39

I forrige uke ble FNs klimatoppmøte i Paris avsluttet, og en avtale om CO2 reduksjon ble fattet. I kjølvannet av klimatoppmøtet har MNs nyhetsportal titan.uio.no intervjuet klimaforskere fra geo, ibv og kjemi om hva de mener om utfallet?, hva betydning vil det ha for deres forskning?, og utfordringer fremover? Les disse i artikkelen: Paris-avtalen: En seier for klimaforskningen

Publisert 7. des. 2015 15:48

Institutt for geofag får støtte til tre prosjekter fra Fri prosjektstøtte / FRINATEK fra Forskningsrådet. Dette ble klart fredag 4. desember og innebærer støtte til to forskerprosjekter, samt støtte til et prosjekt i kategorien "Unge forskertalenter" til Mathew Domeier fra CEED - Senter for Jordens utvikling og dynamikk.

Publisert 3. des. 2015 13:52

Stipendiat Luc Girod fra Institutt for geofag fikk nylig prisen for beste paper på årets SMPR konferanse innen geomatikk, miljøovervåkning og satelittdata. Konferansen ble avholdt på University of Tehran, Iran i november.

Publisert 20. nov. 2015 14:11

Utstyrt med tung klimakompetanse og nyervervet kunnskap om regional klimamodellering håper professor Frode Stordal og kolleger fra Naturhistorisk museum å bidra til at nedhuggingen av regnskogen stanser. Det haster, mener Stordal.

Publisert 5. nov. 2015 11:09

Norges Forskningsråd har finansiert syv nye nasjonale forskerskoler innen frie temaer for perioden 2016-2023. En av de nye er forskerskolen Norwegian Research School for Dynamics and Evolution of Earth and Planets, der Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED), Universitetet i Oslo er vertsinstitusjon.

Publisert 28. okt. 2015 16:02

Studentforeningen ved Institutt for geofag - GÆA NORVEGICA - ble stiftet i 1935, og kunne nå i oktober 2015 invitere til jubileumsfeiring. GÆA er blitt 80 år gammel, og er en av UiOs eldste studentforeninger.

Publisert 9. okt. 2015 12:20

Svalbards fjell er eldre enn vi før har trodd. På forskningstokt for å ta prøver på Spitsbergens tinder fant forskerne fjell som var eldgammelt og lite utsatt for erosjon. Studie fra UNIS, Institutt for geofag m.fl. Se flotte bilder fra Svalbards fjellverden​!

Publisert 16. sep. 2015 09:43

Nå er årets Forskningsdager i regi av Norges forskningsråd i gang. Institutt for geofag deltar med flere foredrag. Vi deltar også på Forskningstorget sammen med andre i CIENS nettverket. Møt oss og mange andre forskere fra UiO på Universitetsplassen den 18-19 september.

Publisert 1. sep. 2015 13:33

Etter å ha blitt vist i 26 byer og sett av 800 000, nå kan du se Space Expo utstillingen på Youngstorget frem til og med søndag 6. september. Tre foredrag fra ansatte på Institutt for geofag, Universitetet i Oslo er med på det faglige programmet.

Publisert 31. aug. 2015 16:24

I sommer arrangerte Universitetet i Oslo den årlige Internasjonale sommerskole for 69 gang. I år kom det hele 598 studenter fra 89 land, og studentene kunne velge mellom 20 forskjellige kurs fra ulike fagfelt. CEED har vært involvert med å koordinere ett av kursene - A Changing Arctic - som i år hadde 15 deltakere.

Publisert 4. juni 2015 13:25

I september 2015 er det 100 år siden en av fedrene til moderne meteorologien ble født - Arnt Eliassen (9.9.1915 - 22.4.2000). Dette feires av DNVA og UiO med et seminar 18. september om hvordan grunnleggende vitenskap kan endre samfunnet. Eliassen, som var professor ved Institutt for geofysikk, UiO, er kjent mellom annet for sin forskning innen dynamisk meteorologi, bl.a. banebrytende arbeider om numerisk værvarsling.

Publisert 18. mai 2015 12:57

Geoprofessorene Henning Dypvik og Arild Andresen samarbeider med geomiljøet ved University of Dar es Salaam for undersøke Mandawabassenget utenfor Tanzania. Prosjektet er støttet av Statoil og Statoil Tanzania fikk nylig hederlig omtale fra Tanzanias president for å bygge opp utdanning og kompetanseutvkling i landet. Et arbeid som geoprofessorene har bidratt i.

Publisert 5. mai 2015 13:25

Professor Bjørn Jamtveit, Institutt for geofag får ERC Advanced Grant frå European Research Council for prosjektet Disequilibrium metamorphism of stressed lithosphere (DIME). Eit hovedmål er å undersøkja korleis bergartane i lithosfæren (jordskorpa og det øvste laget av mantelen) vert omdanna ved tilførsel av fluider (væsker og gasser) i situasjonar der lithosfæren er utsett for mekaniske spenningar knytt til platetektonikk.

Publisert 7. apr. 2015 10:46

Er du eller kjenner du noen som er lærer i geofag på videregående skole? Studieåret 2015/16 tilbyr Institutt for geofag, UiO emnet Geofag: Etter- og videreutdanning for lærere –  Georessurser og miljø (GEO2930V). Emnet kan tas som videreutdanning eller som etterutdanning. Søknadsfrist er 1. august.

Publisert 27. mars 2015 12:06

Geoforskerne Olivier Galland og Caroline Sassier beskriver geotrail høydepunkt fra sin tur Andean Geotrail i den siste versjonen av Geo ExPro. På turen besøkte de (på sykkel) nasjonalparken The Torres del Paine i Patagonia, Chile.

Publisert 10. mars 2015 09:17

Glasiologer og andre forskere og studenter fra hele verden møttes i Kathmandu i Nepal første uke i mars 2015 på International Symposium on Glaciology in High Mountain Asia. PhD student Désirée Treichler fra Institutt for geofag deltok på det faglige programmet, og fikk pris for beste studentforedrag om hydrologiske konsekvenser av endringer i bremasse i høyfjells Asia.