Publisert 16. des. 2016 23:26

American Geophysical Union hadde nylig sin store årlige høstkongress i San Francisco. Her deltok stipendiat Solveig Havstad Winsvold, Institutt for geofag. Hun presenterte her en ny måte å måle breer, nå nevnt i en artikkel av NASA SCIENCE.

Publisert 15. des. 2016 12:49

Morgan Jones fra Institutt for geofag og CEED er blant de heldige som fikk tildelt prosjektstøtte nå i desember fra NFR i klassen "Unge forskertalenter" ved Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet. Prosjektet handler om vulkaner og påvirkning på klima i Jordens fortid.

Publisert 30. sep. 2016 13:17

Ungforsk ble i år arrangert for 20 gang. Flere forskere fra Institutt for geofag var på programmet i år, og hadde presentasjoner om alt fra georessurser, platetektonikk, til værvarsling og rester av den tropiske stormen "Karl"!

Publisert 5. sep. 2016 16:55

Universitetet i Oslo (UiO) forskningspris for 2016 ble gitt til professor Trond H. Torsvik i en formell seremoni i Universitetets Aula i Oslo Sentrum, fredag 2. september 2016.

Publisert 31. aug. 2016 14:14

En delegasjon fra China University of Petroleum var i midten av august på besøk til Institutt for geofag for å diskutere muligheter for forskningssamarbeid. Det var også et faglig program med presentasjoner av instituttets petroleumsrelaterte forskning og om CO2 lagring.

Publisert 19. aug. 2016 12:37

Den 2 september feirer UiO sin 205-årsdag med et stort program og kake på Blindern. Deretter vil det bli utdeling av UiOs priser i Domus Media/Aulaen i Oslo sentrum. En av de som får pris i år er Trond H. Torsvik, professor ved Institutt for geofag og CEED, som tildeles Forskningsprisen.

Publisert 28. juni 2016 20:08

Senter for Jordens utvikling og dynamikk - CEED ved Institutt for geofag lanserte nylig nye websider for Ivar Giæver Geomagnetisk Laboratory. Et nasjonalt laboratorium og forskningsinfrastruktur på geomagnetisme, støttet av CEED og Norges forskningsråd.

Publisert 24. juni 2016 13:03

Geografene på Institutt for geofag var nylig på Japan-Norway Arctic Science Week 2016 i Tokyo. Før det gikk turen til Hokkaido University i Sapporo i anledning kick-off for det SIU-finansierte japansk-norsk samarbeidet - Cryospheric field observations, monitoring and modelling - CryoJaNo.

Publisert 17. juni 2016 10:27

I 1994, erklærte FN 17 juni til Verdens dag for å bekjempe ørkenspredning og tørke, for å fremme offentlig bevissthet om problemet. The European Drought Centre markerer dagen ved å publisere online et foredrag av Henny A.J. Van Lanen, EDC / Wageningen University med tittel: Large-scale drought: a pan-European view of the hazard, impacts and adaptation

Publisert 31. mai 2016 09:12

Fagmiljøet for CO2 håndtering ved Institutt for geofag ledet av Per Aagaard og Alvar Braathen, kan nå glede seg over å bli partner i et nytt FME. Det nye senteret er et samarbeid bl.a med UiOs Nordisk institutt for sjørett m.fl. og Sintef Energi er vertsinstitusjon.

Publisert 4. mai 2016 13:34

Institutt for geofag deltar i SUCCESS, et forskningssenter for miljøvennlig energi som forsker på CO2-lagring. Senteret går i 2016 inn i de to siste årene av programperioden. Årsrapporten for 2015 er nå tilgjengelig på nett.

Publisert 1. apr. 2016 11:20

Alle som ferdes i norsk natur vet at de ofte kan støte på myrlendt terreng. Inntil nå har det vært stor usikkerhet om hvor stort areal denne landskapstypen utgjør, men en kartlegging i 2015 (NIBIO) viser at det er et betydelig areal. LATICE forskere m.fl. har en kronikk i Nationen om utbredelse og betydningen myra har som ressurs feks som karbonlager.

Publisert 16. feb. 2016 15:50

Antropocen er en foreslått geologisk epoke etter holocen som vi har nå. Står mennesket bak så store endringer på jorda at vi fortjener vår egen geologiske epoke? Titan.uio.no har intervjuet Henrik Svensen om bakgrunn for diskusjonen.

Publisert 2. feb. 2016 11:38

Gigantbreen Austfonna på Svalbard vert tjukkare og tjukkare på midten, og tynnere på kantane. Forskarane trur smeltevatn som fylgjer med eit varmare klima smører breen i botnen slik at den sklir ut.