Om værvarsler, "Karl" og sommerfugleffekten

Ungforsk ble i år arrangert for 20 gang. Flere forskere fra Institutt for geofag var på programmet i år, og hadde presentasjoner om alt fra georessurser, platetektonikk, til værvarsling og rester av den tropiske stormen "Karl"!

Karl: Uvær som er store nok får et egetnavn og blir fulgt nøye. Her viser Kjetil Schanke Aas hvor uværet "Karl" oppstod, før den kom inn over Norge. Foto: Institutt for geofag

Karl: Uvær som er store nok får et egetnavn og blir fulgt nøye. Her viser Kjetil Schanke Aas hvor uværet "Karl" oppstod, før den kom inn over Norge. Foto: Institutt for geofag

Realfag og teknologi på UiO

Oppslutningen om Ungforsk ved UiO i slutten av september var rekordstor. Hele 3000 elever fra 10 klasse ungdomskolen og VG1 kom til Blindern og Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet for å oppleve en dag med UiO: Realfag og teknologi. Og de ble tatt godt imot.

En av de som deltok fra geofag sitt faglige program var postdoc Kjetil Schanke Aas, som presentere på en lettforståelig måte hvordan meteorologer kan beregne været med foredraget; Kan en sommerfugl i Brasil starte en storm i Europa?

Sommerfugleffekten er kjent ved at værets kaotiske natur gjør at selv små feil over tid vil vokse og gi store utslag i en avansert værvarslingsmodell. Effekten tas hensyn til i moderne værvarsling ved å gjøre flere beregninger med kalkulerte avvik. Det teoretiske innholdet ble eksemplifisert av "Karl" en tropisk storm, som vi fikk oppleve restvirkningen av da Ungforsk gikk av stabelen.  Elevene fra 1 klasse på Blindern VGS som deltok på Ungforsk og presentasjonen denne dagen, fulgte spent med på alt fra videoer, simuleringer fra NASA, til matematiske formler som brukes for å forutsi været. Se Karls track history her (Hurricane news).

Men også andre fra Institutt for geofag var med på programmet. Se hele programmet på www.ungforsk.com.

Ungforsk - en del av Forskningdagene

Ungforsk er et to dagers arrangement under Forskningsdagene 21. september - 2. oktober 2016. Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet alternerer med Norges miljø- og biovitenskapelige universitet for å arrangere Ungforsk som er rettet mot 10. klasse på ungdomsskoler og 1. klasse på VGS.

Forskningsdagene er Norges største arena for allmennrettet forskningskommunikasjon, dels i regi av NFR og et samarbeid med forskningsinstitusjoner og Universitetene som deltar med ulike opplegg.

Les mer om Forskningsdagene.

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 30. sep. 2016 13:17 - Sist endret 23. des. 2022 13:00