Publisert 13. des. 2018 16:28

Er du student ved Institutt for geofag og kunne tenke deg å være med oss å lage en god studiestart for våre nye studenter? Institutt for geofag har et godt studentmiljø og det ønsker vi å fortsette med. Mottaket og integrering av våre nye studenter allerede ved studiestart er en viktig del av å etablere et godt faglig og sosialt studentmiljø ved instituttet.

Publisert 10. des. 2018 13:23

Den nyopprettede Else-Ragnhild Neumann Award for Women in Geosciences går til kvinner som har gitt et betydelig bidrag til forskning innen geofag i en ph.d. eller postdoktor stilling. Prisen deles ut av CEED - Senter for Jordens utvikling og dynamikk og Institutt for geofag, UiO. I år gikk prisen til to kvinner, begge fra UiO: Anja Røyne og Grace Shepard.

Publisert 26. okt. 2018 14:36

Det er ikke mange som får Outstanding Student Poster and PICO (OSPP) Awards fra European Geosciences Union. Det er mange postere og vurderingene er grundige. Hans Brenna, stipendiat ved Institutt for geofag var en av de heldige i 2018, og får utmerkelsen for en poster innen Atmospheric Sciences.

Publisert 26. sep. 2018 22:04

Bjørg Jenny Engdahl skal overbevise dommere og publikum med skyforskning på Forsker Grand Prix under Årets forskningsdager.  Hun forsker på skydannelse mellom annet underkjølte skyer, målet er å gi oss bedre værvarsler.

Publisert 7. sep. 2018 12:45

Institutt for geofag har flere eksternfinaniserte prosjekter, for 2017 utgjorde ekstern forskningsstøtte 50 % av instituttets økonomi. Mandag 27. august var det oppstartsmøte for et av de nyeste prosjektene - Volcanic Eruptions and their Impacts on Climate, Environment, and Viking Society in 500–1250 CE (VIKINGS). Støttet av FRIPRO/Toppforsk/FRINATEK.

Publisert 30. aug. 2018 12:56

Det var ikke mange setene som var ledig på den lukkede førehandsvisningen av "Skjelvet" for ansatte og studenter på Institutt for geofag. Godt opp mot 190 ville se filmen før alle andre 29. august. Skjelvet er en norsk katastrofefilm som det er knyttet store forventninger til, med kinopremiere 31. august.

Publisert 17. juli 2018 12:44

En fersk doktor i geomatikk fra Universitetet i Oslo, Bas Altena, har fått et postdoc-stipend fra European Space Agency (ESA) Living Planet Fellowship program. Med dette stipendet vil han undersøke nye måter å utnytte satellittdata fra Copernicus-programmet i kombinasjon med andre satellitter for å forstå raske endringer i kryosfæren.

Publisert 30. apr. 2018 13:07

Nyleg vart det opna ei student-posterutstilling i gamle biblioteket på Institutt for geofag. Studentane på BSc programmet i Geologi og geografi stiller ut fine postarar, med tema dei har valgt sjølv. Resultatet har blitt 11 informative og interessante postarar. Utstillinga opna 26 april, og står framme til midten av mai.

Publisert 1. feb. 2018 13:40

Det nye læringsmiljøsenteret for studentar i geofag, farmasi og musikkvitskap vart i dag formelt opna av Solveig Kristiansen, prodekan studier ved MN-fakultetet. Med dette får studentane heilt nye flotte lokaler med lesesalsplassar, kollokvierom, og framføre alt ein plass å møtast.