Studentene har kåret 'Årets forelesere 2018' ved Institutt for geofag

Årets forelesere ved Institutt for geofag er nå kåret av geo-studentene. Også i år, som i 2017, ble prisen delt, og gikk til professor Lena M. Tallaksen og professor Bjørn Jamtveit. Prisen deles ut av Geofaglig Fagutvalg (GFU).

To forelesere fikk den 13. desember tildelt prisen som årets beste forelesere for 2018 ved Institutt for geofag. De har gjort seg vel fortjent til prisen. I begrunnelsen fra GFU fremhever studentene dette:

Nominasjonsbeskrivelse: Bjørn Jamtveit

"Bjørn Jamtveit er veldig pedagogisk dyktig, og evner å forklare et
utfordrende fag som metamorf petrologi på en forståelig måte. Dette gjør han både ved sin faglige dyktighet, entusiasme og generell sjarm. Han tar seg god tid til studentene, og legger seg på et nivå som tilsvarer det studentene er på, for å så heve studentene til nivået de bør ligge faglig. Han tok seg også god tid til studentene som møtte opp på kontoret med spørsmål før eksamen, til tross for den store arbeidsmengden han har. Han kom i tillegg på eksamensdagen for å svare på det som var uklart.

Han brenner for faget sitt som smitter over på alle som hører på. Spesielt god er han i felt til å skape interesse. Her ble avstanden mellom studenter og foreleser enda kortere og senket terskelen for å stille spørsmål, der han både relaterte seg til studentene på et faglig og personlig plan. Alt i alt gjorde han et krevende fag morsomt og overkommelig."

Bjørn Jamtveit er professor i petrologi, Institutt for geofag.

Nominasjonsbeskrivelse: Lena M. Tallaksen

"Lena har evne til å forklare kompliserte ligninger og krevende fysiske
begrep på en oversiktlig og pedagogisk måte. Hun har en god struktur
på undervisningen sin, med tydelig framdriftsplan og god
kommunikasjon med studentene. Hun hjelper elever strekke seg
lengre i faget. Hun stiller tydelige krav, og er flink til å motivere sine
studenter, samt å skape faglig nysgjerrighet. Lena har også alltid tid
til en prat om fag, arbeidsliv eller eksamensbekymringer. Hun tar
studenters bekymringer på alvor og gir alltid god råd.

Lena Tallaksen er en fantastisk foreleser som har evne til å gjøre en
undervisningssituasjon til en spennende samtale mellom underviser
og studenter."

Lena M. Tallaksen er professor i hydrologi, Institutt for geofag.

Gratulerer!

Om studentenes 'Årets foreleser' pris

Det er tradisjon å tildele 'Årets foreleser' pris fra Geofaglig fagutvalg ved Institutt for geofag. Prisen går til en eller flere forelesere som underviser lokalt ved Institutt for geofag; i et emne som undervises enten vår eller høstsemesteret. Prisen har ikke blitt delt ut hvert år.

For fjoråret - 2017 - gikk prisen til Elisabeth Alve, GEO og Henrik Friis/NHM, UiO; og i 2016 gikk den til Kjetil Indrevær, GEO.

Et flott diplom følger med prisen som årets foreleser + hederlig omtale, og ikke minst anerkjennelse fra studentene for undervisningen. Foto: GKT/UiO

Publisert 14. des. 2018 11:28 - Sist endret 23. des. 2022 13:06