Årets GEO-forelesere - 2017

Årets forelesere ved Institutt for geofag er nå på tampen av oktober kåret av geo-studentene. I år ble prisen delt, og gikk til professor Elisabeth Alve og førsteamanunensis Henrik Friis/NHM. Prisen deles ut av Geofaglig Fagutvalg (GFU).

Professor i miljøgeologi Elisabeth Alve (t.h) mottar delt pris som Årets foreleser av Geofaglig Fagutvalg ved leder Christoffer Kolbeinsen Surdal og Christina Eide. Foto: GKT/UiO

Det var to heldige forelesere som fikk tildelt en delt pris som årets beste forelesere for 2017. Prisen er velfortjent.

I begrunnelsen for tildelingene fra Geofaglig fagutvalg fremhever studentene mellom annet at prismottager evner å være strukturert, er glødende engasjert i emnet de underviser, og at de deltar i øvelsestimer og eller grupper.

Begrunnelse tildeling: Elisabeth Alve

"Elisabeth Alve er strukturert, hun evner å forklare emner som egentlig er terminologisk utfordrende og vanskelig å forstå, på en animativ og triviell måte. Hun er ekstremt faglig dyktig, men fremstår likevel tålmodig og overbærende med studentene sine.

Det ble også satt pris på at hun personlig deltok på øvelsestimene i faget GEL2120 og møtte alltid opp med et yrende engasjement og et bredt smil."

Elisabeth Alve er professor i miljøgeologi, Institutt for geofag.

Begrunnelse tildeling: Henrik Friis

"Henrik Friis er engasjert og strukturert og sørget i sin tid som foreleser i GEL2110 (mineralogi) for å skape interesse for sitt fagområde blant mange av sine studenter. Han gikk lengre enn de fleste forelesere blant annet med å delta på alle øvelsene i faget, noe vi som studenter satte veldig stor pris på. Dette gjorde igjen avstanden mellom foreleser og student mindre som igjen senket terskelen for dumme spørsmål.

Alt i alt fikk Henrik Friis et av de vanskeligste fagene innenfor geologi og geofysikk retningen til å virke litt mer overkommelig og morsomt."

Henrik Friis er førsteamanuensis i mineralogi, Naturhistorisk museum.

Førsteamanuensis ved NHM - Henrik Friis (t.h) mottar delt pris som Årets foreleser av Geofaglig Fagutvalg ved leder Christoffer Kolbeinsen Surdal. Foto: Hans Arne Nakrem/NHM

Institutt for geofag gratulerer årets prisvinnere!

Om årets beste foreleser prisen - Institutt for geofag

Det er tradisjon å tildele årets foreleser pris fra Geofaglig fagutvalg ved Institutt for geofag. Prisen går til en eller flere forelesere som underviser lokalt ved Institutt for geofag, i et emne som undervises enten vår eller høstsemesteret. Prisen har ikke blitt delt ut hvert år.

Bilde diplom: Årets foreleser Institutt for geofagFjorårets pris (2016) gikk til postdoc Kjetil Indrevær, Institutt for geofag.

Et flott diplom følger med prisen som årets foreleser + hederlig omtale. Bildet under viser Alves diplom som delt årets foreleser 2017. Foto: GKT/UiO

Publisert 31. okt. 2017 15:42 - Sist endret 7. feb. 2023 14:08