Publisert 23. des. 2019 14:23

Nå i desember flytter MetOs – Seksjon for meteorologi og osenografi, Institutt for geofag fra Forskningsparken til midlertidige lokaler ved Ullevål stadion. Her vil de være våren 2020, før de flytter til Blindern, Kristine Bonnevies hus.

Publisert 23. des. 2019 13:18

Institutt for geofag får støtte til seks prosjekter fra Fri prosjektstøtte / FRIPRO programmet i årets tildeling fra Forskningsrådet. Dette ble klart 18. desember. I alt tre forskerprosjekter samt tre prosjekter i kategorien "Yngre fremragende forskere" får støtte i årets tildeling.

Publisert 12. des. 2019 13:21

I dag kom beskjeden, det nasjonale konsortiet iEarth får status som Senter for fremragende utdanning (SFU).  Konsortiet består av sentrale personer innan undervisning ved Institutt for geofag (UiO), saman med kolleger frå UiB, UiT, og UNIS; Svalbard. Dei ynskjer å verta internasjonalt leiande innan utdanning i geofag.

Publisert 22. nov. 2019 11:14

Professor i geofysikk Trond H. Torsvik fra CEED og Institutt for geofag, og professor II i meteorologi Michael Schultz, GEO og Meteorologisk institutt er på Web of Science Groups liste over de mest siterte forskerne i verden. Listen er basert på siteringer av 1 % topp-artikler etter fagfelt for 2008-18.

Publisert 12. nov. 2019 14:41

Folkeforskningsprosjektet "Natur i endring" er tildelt Forskerforbundets Hjernekraft pris 2019. En stolt prosjektleder Anders Bryn og  medarbeidere fra LATICE/GEO og GEco/NHM mottok prisen på Forskerforbundets forskningspolitiske seminar 12. november.

Publisert 23. okt. 2019 15:21

PhD Day arrangeres hvert år av Realfagsbiblioteket: UiO i samarbeid med MN-fakultetet med ma foredrag, og postersesjon der stipendiater ved fakultetet deltar. I år vart det Marius Lambert, Institutt for geofag, som stakk av med prisen for beste poster PhD Day 2019. Konkurransen var skarp.

Publisert 23. okt. 2019 10:21

Vår kjære venn og kollega, førsteamanuensis Eyvind Aas, født 17. juli 1941, døde 3. oktober. Hele sitt yrkesaktive liv var han tilknyttet Institutt for geofysikk (nå geofag) ved Universitetet i Oslo.

Publisert 23. aug. 2019 15:56

Basert på over 30 års erfaring med modellering og numeriske beregninger har Lars Petter Røed, Institutt for geofag gitt ut læreboka 'Atmospheres and Oceans on Computers' på Springer. Læreboka oppsummerer numeriske metoder for beregning av strømmer i atmosfære og hav. Datakraft brukes i stadig større grad i geofag, numeriske beregninger er stikkordet.

Publisert 26. juni 2019 10:14

Medlemmer av prosjektet MAGPIE (Magnetotelluric Analysis for Greenland and Postglacial Isostatic Evolution) ved Institutt for geofag og CEED har tilbragt mye av juni på Grønlandsisen. Nå nærmer det seg avslutning for det vellykkede feltarbeidet, som er dokumentert dag for dag i MAGPIEs blogg.

Publisert 26. apr. 2019 12:36

The European Geosciences Union holder årlig sin generalforsamling i Wien, Østerrike i april. Dette er den største konferansen for geovitere i Europa, og den dekker alle fagområder under den geovitenskapelige paraplyen. For 2019 mottok to forskere fra Universitetet i Oslo priser for sin forskning innen geovitenskap, henholdsvis innen geomatikk/remote sensing og geologi.

Publisert 9. apr. 2019 16:19

Wien 8. april: European Geosciences Union (EGU) overrakte professor Andreas Max Kääb, Institutt for geofag, hedersbevisningen "Louis Agassiz Medal" for 2019. Utmerkelsen tildeles forskningsinnsats som er "outstanding", og begrunnelsen fra EGU taler for seg selv.

Publisert 5. apr. 2019 15:12

Studia ved Institutt for geofag er gjenomgått og omstrukturert som ledd i InterAct-revisjonen av studier ved MN-fakultetet. No er eldsjeler ved instituttet i lag med tre andre aktørar i det nasjonale konsortiet iEarth, i ferd med å utvikle geoutdanninga meir. I april søkjer dei SFU-midlar.

Publisert 3. apr. 2019 10:40

Professor Emeritus i naturgeografi Johan Ludvig Sollid ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo, gikk bort 29. mars 2019, nesten 87 gammel. En markant og sterk fagperson minnes.

Publisert 6. feb. 2019 16:22

Ein ny rapport frå Norsk klimaservicesenter der forskarar frå Institutt for geofag har bidratt, viser at øygruppa Svalbard vert varma opp.  Fortset dei høge globale utsleppa av klimagassar, kan gjennomsnittstemperaturen gå frå 8-9 minusgrader til 1-2 plussgrader. Det har innverknad på kryosfæren.

Publisert 21. jan. 2019 14:49

Mathew Domeier, forsker på CEED og Institutt for geofag fikk tildelt Reuschmedaljen 2018 fra Norsk Geologisk Forening for hans forskning av «høy internasjonal standard» innen fagfeltet platerekonstruksjon. Overrekkingen skjedde nylig på foreningens vinterkonferanse i Bergen.

Publisert 3. jan. 2019 13:21

De to tverrfaglige forskergruppene EarthFlows og LATICE får forlengelse som endringsmiljø ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiO. Med forlengelsen følger det med tre ph.d. stillinger til hvert forskningsmiljø frem til 2022.