EGU-hedersbevisning til Kääb – Louis Agassiz Medal

Wien 8. april: European Geosciences Union (EGU) overrakte professor Andreas Max Kääb, Institutt for geofag, hedersbevisningen "Louis Agassiz Medal" for 2019. Utmerkelsen tildeles forskningsinnsats som er "outstanding", og begrunnelsen fra EGU taler for seg selv.

Prof. Andreas Max Kääb, Institutt for geofag får overrakt medalje og diplom av EGU, Wien; 8. april 2019. Foto: Bernd Etzelmüller/UiO

Prof. Andreas Max Kääb, Institutt for geofag får overrakt medalje og diplom av EGU, Wien; 8. april 2019. Foto: Bernd Etzelmüller/UiO

En stolt prisvinner Andreas fikk i går 8. april, EGU Louis Agassiz medaljen på generalforsamlingen til European Geosciences Union (EGU) i Wien, Østerrike. Denne konferansen samler over 12 000 fagpersoner innen fagdisipliner under geofag-paraplyen hvert år.

EGU Louis Agassiz medalje en høyt rangert og anerkjent hedersbevisningen innenfor forskning på kryosfæren (det frosne landskapet; snø, is, breer, permafrost). Prisen er delt ut siden 2006 og nå i 2019 til professor i geomatikk Andreas Max Kääb, Institutt for geofag.

Kääb har bidratt til mange forskningsartikler og leder mange prosjekter, deriblant ERC Advanced Grant prosjekt 'Global Glacier Mass Continuity (ICEMASS)'. Han er også 'Lead author' av IPCC special report on Oceans and Cryosphere in a Changing Climate, som skal publiseres i løpet av 2019.

Begrunnelsen for tildelingen taler for seg selv og kan leses på nettsiden; Louis Agassiz medaljen, tildeling for 2019 til Kaab.

Publisert 9. apr. 2019 16:19 - Sist endret 23. des. 2022 13:00