GEO-professorer fra UiO på global liste over mest siterte forskere

Professor i geofysikk Trond H. Torsvik fra CEED og Institutt for geofag, og professor II i meteorologi Michael Schultz, GEO og Meteorologisk institutt er på Web of Science Groups liste over de mest siterte forskerne i verden. Listen er basert på siteringer av 1 % topp-artikler etter fagfelt for 2008-18.

Professor i geofysikk Trond Helge Torsvik, Institutt for geofag, UiO. Foto: Privat

Lista fra Web of Science Group over verdens mest siterte forskere etter topp 1 % artikler er dominert av amerikanske forskere, men vi har også flere høyt siterte forskere fra Norge.

I rangeringen finner vi to fra Institutt for geofag innen fagområder i geofag.

Trond Helge Torsvik er på listen over de mest siterte forskerne ved Universitetet i Oslo, med 22 053 Google Scholar-siteringer. Av norske forskere på rangeringen er han nr. 8 i antall siteringer i Google Scholar.

Også en annen forsker ved instituttet: Michael Schultz, professor II ved Seksjon for meteorologi og oseanografi, med hovedstilling på Meteorologisk institutt, er på listen. Med 34450 Google Scholar-siteringer rangerer han som nummer 6 blant de 25 mest siterte forskerne i Norge.

Denne eksklusive listen er en: “Recognizing the world's most influential researchers of the past decade, demonstrated by the production of multiple highly-cited papers that rank in the top 1% by citations for field and year in Web of Science”, Web of Science Group. Khrono har funnet antall siteringer i Google Scholar, se andre siteringer i Khrono-artikkelen.

Det er verdt å nevne at i 2018 hadde vi Terje Koren Berntsen, professor i meteorologi samt professor i hydrologi Chong-Yu Xu på denne listen fra Web of Science Group.

Gratulerer fra GEO- og CEED kollegaer!

Se også:

Highly Cited Researchers - The Most Influential Scientific Minds, Web of Science Group

Publisert 22. nov. 2019 11:14 - Sist endret 3. juli 2023 12:04