Full spenning og action i «Skjelvet»

Det var ikke mange setene som var ledig på den lukkede førehandsvisningen av "Skjelvet" for ansatte og studenter på Institutt for geofag. Godt opp mot 190 ville se filmen før alle andre 29. august. Skjelvet er en norsk katastrofefilm som det er knyttet store forventninger til, med kinopremiere 31. august.

Skjelvet/The Quake. Filmplakat: Fantefilm/Fiksjon.

Settingen er den geologiske forhistorien til Oslo-området, som har vært preget av store omveltninger, vulkansk aktivitet, riftdannelser og jordskjelv.

Skjelvet er en spenningsfilm som tar opp tråden jordskjelv, med utgangspunkt i et jordskjelv som skjedde 23. oktober 1904.

Instituttleder Brit Lisa Skjelvåle ønsker studenter og ansatte ved Institutt for geofag velkommen til visning av Skjelvet. Også Bølgen ble vist ved instituttet i 2015. Foto; Institutt for geofag/GK

Den gang hadde jordskjelvet styrke 5,4 på Richters skala, og forårsaket store ødeleggelser, men ikke tap av menneskeliv. Hva hvis et slikt jordskjelv inntraff igjen nå? Og med større styrke?

Vi følger geologen Kristian Eikjord. Som i forløperen Bølgen, er han sentral i varsling av den kommende naturkatastrofen, altså jordskjelvet som snart skal inntreffe Oslo (og kinosalene).

Dette mente noen av de ansatte og studentene:

• Skjelvet treffer oss bedre enn Bølgen siden vi kjenner området handlingen foregår – Oslo. De klarer å bruke effekter på nesten Hollywood nivå. Veldig realistisk film i forhold til hvordan Oslo er bygd. Dramatisk. Må nesten være geolog for å forstå all handling.
  • Veldig bra med faglig introduksjon før visning av selve filmen. Filmen er kanskje ikke så grundig og vitenskapelig, men mye oppveies gjennom kjempespennende handling. Kanskje litt vel mye action? Vi forventer en neste katastrofefilm; skred eller at en astroide treffer et sted i Norge, eller hva med gasshydrat som eksploderer?
  • Svært gode skuespillerpresentasjoner og gode skuespillere spesielt Joner som geologen Kristian Eikjord. Men også andre utmerker seg! Pluss for god historie!
  • Skummelt realistisk, du har vært alle steder, det kjennes så nærme...
  • Hvordan vet filmskaperne hvordan et jordskjelv vil se ut i virkeligheten, er det eksplosjoner; under jorden og på Ekeberg?
  • Vi ser gjerne en oppfølger av katastrofefilmene om vulkanutbrudd. Hva med Skagerrak-Centered Large Igneous Province (SCLIP), som inkluderer Oslo og Skagerak riftene, og mellom annet områder i Sverige, Skotland, nordlige England og Nordsjøen.

Faglig innledning

Marie Keiding/NGU gav en kort faglig introduksjon om jordskjelv i Norge. Foto; Institutt for geofag/GK

Før filmen ble det holdt en kort introduksjon om jordskjelv i Norge ved Marie Keiding fra NGU. Hun innledet om jordskjelvet som traff Oslo i 1904. Et jordskjelv i dag kan forårsake mye skade siden byen er mer tettbygd nå, det er høyere hus, mer folk. Men det er også liten risiko for et så kraftig jordskjelv som i «Skjelvet» med anslagsvis styrke 8 på Richters skala.

Takk til

Filmen ble vist den 29. august på Cinemateket i samarbeid med Realfagsbiblioteket og Fantefilm (fiksjon). Takk til disse!

Filmen har Norgespremiere 31. august.

Publisert 30. aug. 2018 12:56 - Sist endret 23. des. 2022 13:00