Klar for nasjonal finale i Forsker Grand Prix

Bjørg Jenny Engdahl skal overbevise dommere og publikum med skyforskning på Forsker Grand Prix under Årets forskningsdager.  Hun forsker på skydannelse mellom annet underkjølte skyer, målet er å gi oss bedre værvarsler.

Bjørg Jenny Engdahl på regionfinalen for Oslo og Akershus på Latter, Aker brygge den 25.9.2018. Her ble Bjørg Jenny en av to finalister som gikk videre til sluttfinalen i Tromsø. Foto: Yngve Vogt / Apollon

Bjørg Jenny Engdahl på regionfinalen for Oslo og Akershus på Latter, Aker brygge den 25.9.2018. Her ble Bjørg Jenny en av to finalister fra Universitetet I Oslo som gikk videre til sluttfinalen i Tromsø. Foto: Yngve Vogt / Apollon

Forsker ved Meteorologisk institutt Bjørg Jenny Engdahl er tatt ut til regional finale for Oslo og Akershus i denne høstens runde av Forsker Grand Prix. Tirsdag 25. september var hun og de andre finalistene i aksjon på Latter på Aker Brygge.

Forsker Grand Prix er en konkurranse i forskningsformidling for doktorgradskandidater. Bjørg Jenny Engdahl er ph.d-kandidat ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo, og jobber som forsker ved Senter for utvikling av varslingstjenesten ved Meteorologisk institutt.

Forsker på skyer

En sky består av både is og flytende vanndråper. Selv om temperaturen er under frysepunktet i skyen, kan vanndråpene være flytende.

lklølø Finalistene har en lang sommer bak seg med fokus på å finpusse presentasjonene, i tillegg til kurs i presentasjonsteknikk og stemmebruk. I finalen i september har hver av dem fire korte minutter på å overbevise et dommerpanel og publikum på at akkurat de har det som trengs for å bli kåret til Årets beste forskningsformidler i Oslo og Akershus.

Dråpene fryser nemlig ikke så lett av seg selv, forteller Engdahl.
– De trenger å komme i kontakt med noe før de fryser.

Flytende vanndråper i minusgrader kalles underkjølte, og de kan gjøre stor skade. Hvis de kommer i kontakt med for eksempel fly eller kraftledninger, vil de fryse seg fast og danne et islag, som kan bli ganske tykt. I januar 2014 røk en av kraftledningene mellom de såkalte monstermastene i Hardanger. Da hadde det dannet seg intet mindre enn 68 kg is per meter ledning. Dette danner bakteppet for Engdahls ph.d.-prosjekt.

– Finalen nærmer seg. Har det vært gøy å være med så langt?

– Absolutt! Det er kjempegøy å lage show av forskningen min. Jeg får være kreativ på en helt annen måte, og utforske nye metoder man kan bruke til å presentere relativt tungt stoff. Det er også gøy å dele ideer og få impulser fra kolleger og venner underveis. Jeg har i tillegg blitt godt kjent med de andre deltagerne og deres prosjekter. Det er stas å få høre om forskningsprosjekter på helt andre felt enn sitt eget.

Heiagjengen til Bjørg Jenny "Team Ice" hadde fått en fin plass i publikum i region finalen i Forsker Grand Prix, Latter den 25.9.2018. Foto: Yngve Vogt / Apollon

Jakten på de underkjølte dråpene

Engdahl jakter på de underkjølte dråpene i skyer, og hun studerer de milliarder av prosesser som foregår på mikronivå inne i skyene.

– Jeg bruker en avansert datamodell og forbedrer den med ny kode, for å simulere skyene og kampen mellom is og vann så nøyaktig som mulig, forteller hun.

Dette er den samme datamodellen som Meteorologisk institutt bruker til å varsle været. Målet er en bedre værvarslingsmodell som kan brukes både til å beregne hvor mye ising fra underkjølte dråper som kan forekomme på monstermaster og fly, og etter hvert til å gi deg og meg bedre værvarsler på Yr.

– Hvorfor meldte du deg på Forsker Grand Prix?

– Jeg har alltid vært glad i å stå på scenen. Forsker Grand Prix er en unik mulighet til å få profesjonell veiledning i alt fra oppbygging av presentasjoner, retorikk, stemmebruk, kroppsspråk, og ikke minst hvordan man takler nerver. I tillegg er det jo en skikkelig personlig utfordring. Det er jo en konkurranse hvor man presenterer for både salen og TV, og blir bedømt av dommere og publikum.

Artikkelen er først publisert på met.no; Klar for Forsker Grand Prix (6.9.2018), og gjengitt med tillatelse fra forfatter.

Artikkelen er oppdatert med foto tatt av Yngve Vogt / Apollon fra regionfinalen på Latter den 25.09.2018.

Kort om Forsker Grand Prix

• Forsker Grand Prix er en formidlingskonkurranse innen forskning og er en del av de nasjonale Forskningsdagene
  • Formålet med Forsker Grand Prix er å gi forskningsformidling høyere prestisje og mer oppmerksomhet, og samtidig bidra til å synliggjøre ph.d.-forskningen. Forskerne har bare fire minutter på seg til presentere sin forskning.
  • Årets sluttfinale i Forsker Grand Prix er den 27.09.2018 i Tromsø.
Av Anna Kathinka Dalland Evans / Meteorologisk institutt
Publisert 26. sep. 2018 22:04 - Sist endret 7. feb. 2023 14:05