INTPART-støtte til Mazzini til internasjonalt samarbeid

Tidlig i desember ble det kjent at MN-fakultetet, UiO, får støtte til hele fire INTPART-prosjekter. En av de heldige er Adriano Mazzini som er forsker ved CEED/Institutt for geofag.

Adriano Mazzini ved Lusi-vulkanen som har hatt utbrudd siden 2006. Foto: LUSI-Lab-teamet. Portrett foto: Privat.

INTPART finansieringsordningen deles ut av Forskningsrådet og DIKU, og skal bidra til at norske høyere utdannings- og forskningsinstitusjoner utvikler varige relasjoner med sterke fagmiljøer og institusjoner i prioriterte land. Det fremheves at støtten skal koble forskning og høyere utdanning.

MN-fakultetet, UiO, får støtte til fire INTPART-prosjekter fra 2019. En av de er Adriano Mazzini som er forsker ved CEED/Institutt for geofag. Mazzini får støtte for prosjektet: From hydrothermal systems to mud volcanoes: Planet-scale impacts of piercements in sedimentary basins.

Prosjektet er et samarbeid mellom de norske partnerne CEED-UiO og CAGE-UiT i samarbeid med forsknings- og utdanningsmiljøer i Russland, Japan og USA, henholdsvis: Russland; Moscow State University (MSU) og Limnological Institute of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (LIN), Japan; Kitami Institute of Technology, og USA; University of California, Berkeley (UCB).

Mazzini som fra før har et ERC start up grant for prosjektet Lusi Lab for utforskning av den indonesiske slamvulkanen Lusi (avsluttet 2017/18), har jobbet lenge med hydrotermiske systemer og slam-vulkaner, og bringer med dette det tematiske arbeid videre. Nå i samarbeid med norske, russiske, japanske og amerikanske fagmiljøer.

Institutt for geofag og CEED gratulerer!

Mer om INTPART- ordningen

Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) skal bidra til partnerskap mellom norske høyere utdannings- og forskningsinstitusjoner og fremragende fagmiljø i prioriterte land, med særlig vekt på kobling mellom utdanning og forskning, og med næringsliv hvis relevant.

INTPART er utviklet og driftes av Norges forskningsråd i samarbeid med Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU).

Kilde: Forskningrådet

Publisert 13. des. 2018 14:28 - Sist endret 23. des. 2022 13:00