Med små planeter og sandkasse på Forskningstorget i Oslo

Tema for Forskningsdagene i år var grenser. På CEED sin stand på Forskningstorget i Oslo kunne elever mellom annet utforske overflaten av Mars i en sandkasse, og se hvordan Mars-roveren samler prøver av bergarter.

Universitetsplassen: Planeter på rekke og rad laget av elever som besøkte CEEDs stand på Forskningtorget 2016. Foto: Brit Lisa Skjelkvåle

Forskning utover kjente grenser

Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED) hadde tema Planter fra innerst til ytterst på sin stand på årets forskningstorg.

Postdoc Lars E. Augland, vert på standen til CEED forteller til Khrono at et mål var å vise fram forskning som går utover de kjente grensene, som hvordan det er på Mars.

Mange elever var innom for å titte på sandkassen med rød oksidert sand som er lik den sanden som finnes på overflaten på planeten Mars. Flere var også interessert å sjekke hvordan roveren Curiosity samler inn prøver fra vår naboplanet Mars.

I tillegg til CEEDs bidrag deltok også Institutt for geofag i en stand sammen med CIENS - Forskningssenter for miljø og samfunn.

Temaet her var et varmere klima som medfører tining av permafrost, mindre snødekke og gir lengre vekstsesong på høye breddegrader. Grenser flyttes og endringer påvirker ma vannets kretsløp og sirkulasjonen i atmosfæren.

På Forskningstorget for første gang

På årets Forskningtorg var det hele 40 boder på Universitetsplassen, og i år var det også første gang CEED deltok på dette arrangementet der elever fra skoler og andre interesserte møter forskere og ser hva de jobber med.

Forskningstorget er en helg under Forskningsdagene, er en årlig begivenhet. Torget er en mulighet for store og små å snakke med forskere og prøve ulike eksperimenter, spørre og diskutere. Det er også morsomt, og flerfoldig kunnskap som formidles. Stedet er Universitetsplassen i Oslo, men lignende torget arrangeres over hele landet.

Les intervju med postdoc på CEED Lars E. Augland m fl i nettavisen Khrono om årets Forskningstorg.

Arrangør for Forskningstorget er Universitetsalliansen.

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 27. sep. 2016 16:06 - Sist endret 23. des. 2022 13:06