Seismiologisk undersøkelser av Barentshavet sommeren 2014

Denne sommeren i juli og august hadde flere geofysikere en interessant sommerjobb i Arktis. Forskere fra flere forskningsinstitusjoner deltok i et tokt på forskningsskipet Haakon Mosby over flere uker for å kartlegge den geologiske strukturen i jordoverflaten under Barentshavet. I undersøkelsen deltok forskerne Alexander Minakov og Nina Lebedeva-Ivanova fra Senter for Jordens utvikling og dynamikk, UiO.

Picture: Barents Sea on the world map by G. Mercator (1569) (source: wikipedia.org)

Barentshavet på verdenskartet, av G. Mercator (1569). Kilde: wikipedia.org

Forskerteamet på The Ocean Bottom Seismometer survey kartleggingsprosjekt i Barentshavet (20 juli til 12 august 2014) skrev en dagbok, la ut bilder og dokumentasjon under ekspedisjonen. Ekspedisjonen var på forskningsskipet MS Haakon Mosby (UiB).

Dokumentasjonen er online og finnes på nettressursen Hunting Paleozoic Suture in Barents Sea for alle som er interessert i geologien i Artis. På nettressursen er det en dag til dag dagbok, bilder fra livet om bord og fra selve regionen, og informasjon om den geologiske historien i området, dokumenter og dataprøver.

I tillegg til CEED, UiO deltok også forskere fra Institutt for geovitenskap, UiB, Havforskningsinstituttet og IFM Geomar, Kiel, Tyskland.

Les mer om undersøkelsen på engelske websider.

Publisert 12. sep. 2014 12:53 - Sist endret 23. des. 2022 13:46