The Andean Geotrail, fotoutstilling i Realfagbiblioteket

I forbindelse med et prosjekt knyttet til undervisning og formidling av geofag til studenter i Frankrike og Oslo, dro forskerne Olivier Galland og Caroline Sassier, begge frå Institutt for geofag  ut på en storslått reise langs Andesfjellene i Sør Amerika. De besøkte hele 30 geologiske steder, utforsket disse og formidlet hva de observerte til studentene via sin blogg. Se bilder fra turen i utstillingen: The Andean Geotrail fra 27.2 til 30.4.2014, Realfagsbiblioteket, UiO

The Andean Geotrail; geofag og formidling av geologiske fenomener som vulkaner, isbreer, oljefelt, saltørkner, sølvgruver, men også intervju med mennesker fra området de besøkte. Poster: Realfagsbiblioteket, UiO.

Turen startet i Ushuaia på Argentinas sørligste spiss og gikk til Lima i Peru. Til sammen tilbakela de over 8400 km på hele turen, som ble gjennomført i løpet av ni måneder i 2008/2009.

Med turen ønsket forskerne å belyse store geologiske spørsmål slik som: Hva er opphavet til vulkaner? Hvordan fikk fjellkjeder dannes? Hvorfor jordskjelv oppstår og hvorfor er de så ødeleggende?

Forskerne besøkte neste tretti imponerende geologiske lokaliteter og rapporterte sine observasjoner, møter og intervjuer på reise bloggen. Målet var å gi innspill direkte fra feltet til geofaglige foredrag til de der hjemme. Turen gikk gjennom de lange, svingete veien gjennom Andesfjellene for å utforske vulkaner, isbreer, oljefelt, saltørkner, sølvgruver, og mennesker som bor her.

Fremkomstmiddelet var sykkel, noe som gav kontakt med vær og vind. og til og med ble syklene stjålet. Prosjektet ble støttet av den franske Kunnskapsdepartementet, og elever fra hele 16 skoler i Frankrike og en i Oslo fulgte spent med.

Se bilder fra turen i utstillingen: The Andean Geotrail som åpner 27. februar 2014, Realfagsbiblioteket, V.B. Hus, Campus,UiO

Les mer om The Andean Geotrail:

I geologiens tjeneste. geo365.no, 11.10.2011.

Publisert 25. feb. 2014 10:11 - Sist endret 7. feb. 2023 14:02